2024 höll 87,2 procent av de svenska tågen tiden – vilket i praktiken innebär att de ankom till slutdestinationen mindre än sex minuter efter tidtabellen.
Det är den sämsta siffran sedan 2010, och förseningarna beror dels på underhållsarbete, men också på ett stort antal incidenter med obehöriga i tågspåren.
– Jag vill betona att en bättre punktlighet inte är någon quick-fix, och att vi fortsatt har en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, i ett pressmeddelande.
– Ytterligare en stor utmaning är säkerhetsfrågan, dels kopplat till hur vi säkerställer en trygg arbetsmiljö för de som ska utföra alla arbeten i spåranläggningen – dels till frågan om obehöriga i spår. Under december blev knappt två tusen persontåg försenade på grund av obehöriga i spår, dessutom skedde 17 personpåkörningar, fortsätter hon.
Under fjolåret avgick sammanlagt 1 065 954 tåg i Sverige – vilket innebär att trafikvolymerna har ökat med nästan 40 procent sedan 2010.
”Situationer ingen ska behöva uppleva”
– Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024, förklarar Ericsson vidare.
– Tack och lov leder inte alla incidenter där varningssignaler ignoreras till olyckor – men varje dag utsätts förare för situationer ingen ska behöva uppleva på jobbet, Ska jag önska något för 2025 är det att vi hittar sätt att vända den trenden, för varje olycka är en för mycket.
Hon uppmanar allmänheten att påminna varandra om att aldrig gena över järnvägsspår, smita under nedfällda bommar, eller klättra på vagnar.
– Järnvägen är säker, men eftersom tåg är både tysta och tunga och varken kan stanna eller väja behöver medvetenheten öka om de risker som ändå finns.