Nya Citybanan i Stockholm är i drift

publicerad 19 juli 2017
Bygget av Citybanan i centrala Stockholm

I nästan 150 år har tågen samsats på två spår mellan Stockholms södra och Centralen. Så den 10 juli började pendeltåg rulla på den nya Citybanan, som har två nya stationer och ska ge mindre trängsel och lättare byten mellan tunnelbana och pendeltåg på Centralen och Odenplan.

Citybanans drift är en del i överenskommelsen om kollektivtrafiken mellan Alliansen och Miljöpartiet.

Citybanan är en historisk satsning med betydelse för hela Sverige. När vi nu landat bygget ska det komma människor till del i attraktivare, punktligare och snabbare pendeltågstrafik, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Det har varit diskussioner om cyklar ska tillåtas, och enligt Miljöpartiets pressmeddelande tillåts de på vissa tider: ”Det kommer att vara tillåtet att ta med cyklar på nya pendeltågsstationen Stockholm Odenplan via uppgång Vanadisvägen, under lågtrafik”.

Citybanan kostar 16,8 miljarder kronor (prisnivå 2007).

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.