Må bra-aktiviteter i nedstängningstider

publicerad 2 januari 2021
- av Sofie Persson
Ta en solig naturpromenad, det är bra för hälsan.

Nedstängningarna håller i sig och många spenderar därför fortsatt mycket tid ensamma. Här följer några tips på vad du kan göra för att hålla modet uppe.

I väntan på ljusare tider kan det vara trevligt att ha någonting meningsfullt att göra även när du är ensam. Land har listat tips på vad du kan ägna dig åt på egen hand.

Ta en skogspromenad

Många forskare har kommit fram till att spendera tid i naturen kan lindra stress, sänka blodtryck och motverka depression. Så vad passar inte bättre än en härlig skogspromenad i dessa tider?

Gör något skrattretande

Ett gott skratt förlänger livet, visar forskning, den vässar även din hjärna. Se en rolig film, läs en rolig bok eller gör något annat som kan locka fram ett skratt.

Sjung och läs

Att sjunga, spela instrument och läsa är väldigt bra för din hjärna och skyddar dessutom mot demens. Det visar forskning av Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet.

Gosa med ett husdjur

Många studier visar att husdjur minskar stressnivåer och triggar lyckohormoner. Känner du dig ensam kan det vara en bra idé att fundera över ett husdjur, men kom ihåg att de kommer att kräva lika mycket tid även om nedstängnings-situationen förändras.

Utveckla dina egenskaper

Att lyckas och må bra här i livet verkar handla om fem egenskaper: emotionell stabilitet, beslutsamhet, självkontroll, optimism och ansvarsfullhet. Utvecklar du dessa egenskaper är chansen större att du får ett mer hälsosamt liv där du mår bättre. Det konstaterar bland annat forskare bakom en stor engelsk studie om åldrande där 8 000 kvinnor och män i 50- eller 60-årsåldern följts under elva år.

Börja med ett hantverk

Baka, sticka, tälj, bygg – eller vad du än kan hitta på. Kreativa hantverk frigör nämligen dopamin, kroppens ”gladhormon”.

Njut av kaffe och choklad

Kaffe kan motverka depression, enligt en studie vid Harvard University. Choklad triggar igång produktionen av serotonin, som får dig att må bra. Mörk choklad med hög kakao-halt är bäst.

Börja med yoga

Det har visat sig att yoga påverkar nivåerna av dopamin i kroppen som kan hjälpa till att motverka stress och tecken på depression. På internet finns mängder av yoga-instruktionsvideos.

Skaffa blommor

Forskning från Harvard University har visat att levande blommor ger människor mer energi, gör dem mer entusiastiska och ökar deras medkänsla för varandra. Kanske dags att skaffa sig en blomma eller två om du inte redan har?

Ät gröna grönsaker

Mörkgröna blad-grönsaker som till exempel spenat och grönkål är fullmatade med folat, som är en form av B-vitamin som kan höja humöret. I vissa studier har personer med högre folatintag visat färra symptom på depression än de med ett mindre intag. Ett tips är att hålla koll på extrapriser på grönkål kring jul – som är smaskens att göra grönkålschips av.

Dra nytta av ljuset

Är det sol ute? Gå ut, om du kan. Försök få i dig så mycket dagsljus och sol du kan.

Skriv ett brev

Kanske var det många år sedan du skrev ett riktigt brev eller så kanske du aldrig gjort det förut, men nu kanske det är dags att testa. Har du vänner eller släktingar i andra städer kommer de garanterat bli glatt överraskade av ett personligt, handskrivet brev.

Börja släktforska

Om detta är ett område som intresserat dig är detta en perfekt sysselsättning du kan göra hemma nu i dessa tider av isolering. Det finns mängder med olika verktyg och hjälpmedel på internet.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.