Vaccinjätte sponsrar vänsterliberala nyhetsmedier

Kritiserade coronavaccineringen

publicerad 10 november 2021
- av Markus Andersson

Vänsterliberala nyhetskanaler som CNN och CBS har länge anklagats för att deras rapportering kring de experimentella coronavaccinen är uppenbart partisk och okritisk. Samtidigt sponsrar vaccinjätten Pfizer kanalerna med mångmiljonbelopp.

I USA har vänsterliberala CNN redan från start propagerat för massvaccinationer och utmålat kritiker till de oprövade vaccinen som galningar och konspirationsteoretiker.

När poddprofilen och komikern Joe Rogan framgångsrikt behandlade sig med ivermektin, efter att ha insjuknat i covid-19, blev han häcklad och hånad av kanalen och anklagades felaktigt för att ta ”hästmedicin” – bland annat mot bakgrund av att han själv varit öppen med att han valt att inte ta vaccinet.


Annonser:


Andra framstående CNN-profiler, exempelvis programledaren Michael Smerconish har efterlyst en ännu hårdare coronarepression i USA än idag och kräver att ovaccinerade människor blir utfrysta av sina vänner och tas avstånd ifrån tills de låter sig bli injicerade.

– Människor borde kräva att vänner vaccineras för att de ska få vara med och grilla eller besöka födelsedagsfester – vänner låter inte vänner sprida covid, säger han i programmet och betonar vidare att ovaccinerade måste ”undvikas”.

Vid många tillfällen utmålar kanalens programledare också vaccinskeptiker som samhällsfarliga och hävdar att dessa direkt eller indirekt är skyldiga till att människor dör av viruset och vaccinkritik anklagas systematiskt för att utgöra ett ”hot” mot den amerikanska folkhälsan.

Samtidigt som CNN och andra vänsterliberala nyhetskanaler tar mycket tydlig ställning för massvaccinationerna och gång på gång attackerar vaccinkritiker så tar de också emot pengar av vaccinjättarna.

Pfizer som är en av världens ledande coronavaccintillverkare och som tjänar enorma summor på att vaccinprogrammen fortsätter la förra året över 100 miljoner dollar på reklam och annonsering på digitala plattformar, tryckta tidningar och inte minst i amerikanska tv-kanaler.

CNN, ABC och CBS är bara tre av de kanaler som sponsras av vaccinjätten – och på sociala medier är det många som oroas över att kanalerna hamnar i en beroendeställning till vaccintillverkarna och att detta även gör att man får ekonomiska incitament att propagera för vaccinen.

Man annonserar för att få konsumenten att köpa produkten. Vad säljer Pfizer som du går till Target eller Walmart för att köpa på grund av reklamen? Ingenting, det skrivs ut av en läkare. Det här handlar om att ge en massa pengar till massmedia så att de fortsätter spela med”, konstaterar användaren Frosty.

Många argumenterar också för att läkemedelsbolag överhuvudtaget inte borde få annonsera i medier och konstaterar att detta redan är förbjudet i många europeiska länder av etiska skäl – för att människor inte ska manipuleras eller pressas till att utsätta sig för behandlingar som de inte är i behov av och som kan leda till svåra biverkningar.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.