Dejtingtjänsten Tinder tar olika betalt av olika användare för samma tjänst vilket upptäckts av flera konsumentorganisationer. Nu anmäls Tinder i Sverige till Konsumentverket, Diskrimineringsombudsmannen och Integritetsskyddsmyndigheten.
Tinder, som med sina 65 miljoner användare är världens största dejtingapp, har hamnat i blåsväder sedan det framkommit att man tar olika betalt för samma tjänst av olika användare.
Detta har bland annat avslöjats i en rapport från Mozilla och konsumentorganisationen Consumers International. Enligt rapporten beror prissättningen bland annat på användarens ålder, där äldre användare behöver betala mer för Tinders plustjänster i de länder man undersökt.
Även i Sverige tycks man ta olika betalt av olika personer, vilket organisationen Sveriges konsumenter upptäckt. När Tinders prissättning undersöktes fann man 36 olika prislappar: från 30 till 369 kronor i månaden.
Sveriges konsumenter har därför anmält Tinder till Konsumentverket, Diskrimineringsombudsmannen och Integritetsskyddsmyndigheten, rapporterar TV4.
– Vi tycker att det här är helt orimligt eftersom det blir svårt för konsumenterna att jämföra olika priser för olika tjänster, säger Sinan Akdag, digital strateg på Sveriges konsumenter, till TV4.
– Tinder måste vara mer transparenta med vilka priser de har. Dessutom måste de, om de personanpassar priserna, vara tydliga med varför olika personer får olika priser, fortsätter han.
När TV4 försöker nå Tinder med uppgifterna svarar man skriftligt:
“Consumers Internationals rapport är djupt bristfällig och innehåller fullkomligt falska och skandalösa anklagelser. Tinder har aldrig tagit sexuell läggning, könsidentitet eller någon annan demografisk tillhörighet i beaktande vid prissättning.“