Rekordstora kryssningsfartyget ger sig ut på världshaven

publicerad 26 december 2023
- av Sofie Persson
Icon of the Seas under sin andra provsegling i oktober 2023.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


4360 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Med sina 365 meter kommer Icon of the Seas att bli världens största kryssningsfartyg när hon ger sig ut på världshaven under 2024. Fartyget har byggts vid det berömda Meyer-varvet i Åbo.

Beställaren är Royal Caribbean International, ett kryssningsrederi som grundades i Norge 1968 av de tre rederierna Anders Wilhelmsen & Company, I.M. Skaugen & Company och Gotaas Larsen. Rederiet är världens största räknat till intäkter samt det näst största räknat i antal passagerare och har idag sitt säte i Miami i Florida. Det första fartyg man sjösatte kallades Song of Norway, var cirka 168 meter långt och kunde bära 724 passagerare.

Finska varvet Meyer Turku grundades visserligen 1989, men dess historiska arv går ända tillbaka till 1737 då man startade det första industriella skeppsbygget i Åbo. Idag ägs varvet av tyska Meyer Werft GmbH, men grundfaciliteten där man bygger fartygen är fortfarande kvar i Åbo. På varvet har man byggt åtskilliga fartyg för större rederier, bland annat för Tallink och TUI Cruises. Under sent 90-tal och tidigt 2000-tal byggde varvet fartyg i så kallad Voyager-klass för Royal Caribbean International, som då var de största fartygen i världen.

2016 meddelade Royal Caribbean, tillsammans med Meyer Turku, att man skulle påbörja bygget av Icon of the Seas. Fartyget kommer med sina 365 meter, 250 800 bruttoton och med plats för 7 600 passagerare och 2350 besättningsmän att bli världens största passagerarfartyg. Rederiet har den största vattenlekparken till havs där det också finns sex rekordsnabba vattenrutschkanor. Fartyget har också sju pooler ombord av vilka en räknas som den största poolen till havs.

Det ska även finnas andra äventyrliga upplevelser som exempelvis klättring och en linbana som går vid sidan av fartyget.

 

Icon of the Seas gjorde sin jungfrufärd redan 19 juni 2023 i en så kallad provsegling. Den 22 juni återvände hon till Meyer Turku-varvet för att justera systemen, även inredningen kommer att färdigställas och möbleras. I oktober provseglade hon ytterligare en gång.

Icon of the Seas kommer när hon satts i drift att kryssa 7-dagars sträckor kring östra och västra Karibien och kommer även att få ett systerfartyg som är planerat att tas i drift till 2025.


Fakta: Största passagerarfartygen

Så här mäter sig Icon of the Seas med legendariska Titanic och Östersjöns största kryssningsfartyg Viking Glory:

Titanic

Längd: 269,1 m
Bredd: 28,2 meter
Bruttovikt: 46 328 ton
Passagerarkapacitet: 2566
Besättning: 885–913
Marschfart: 21 knop
Hytter: 840

Viking Glory

Längd: 222,55 meter
Bredd: 35 meter
Bruttovikt: 65 21
Passagerarkapacitet: 2 800
Besättning: ca 200
Marschfart:  22,1 knop
Hytter:  992
Fordonskapacitet: 584 bilar

Icon of the Seas

Längd: 365 meter
Bredd: 65 meter
Bruttovikt: 250 800 ton
Passagerarantal: 7 600
Besättning: 2350
Marschfart:  22 knop
Hytter: 2800

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!