Postkodlotteriet drar kundernas pengar utan medgivande

publicerad 12 januari 2014

Anklagelser riktas nu mot Postkodlotteriet för att man ska plocka pengar från kunderna utan deras medgivande. Även konkurrensverket är kritiska.

postkodlott

Postkodlotteriet skickar nu ut en miljon brev till sina kunder där de har chans att vinna flera miljoner i en ny jackpot.

I ett brev från Postkodlotteriet står det ordagrant att man automatiskt drar pengar från kundens konto, totalt handlar det om ”160 kronor i juni inför dragningen av Semesterjackpotten i juli”.

”Aggressiv marknadsföring”
Utöver flera upprörda kunder är även Konsumentverket kritiska till Postkodlotteriets agerande, rapporterar Svenska Dagbladet

Om det inte finns någon beställning från konsumenten finns det ingen grund för betalningskrav. Det är vidare att betrakta som aggressiv marknadsföring att kräva betalning för produkter som man har tillhandahållit men som konsumenten inte har beställt, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Det hela kan komma att bli riktigt lönsamt för Postkodlotteriet. Om alla kunder är passiva tjänar man 160 miljoner kronor.

Försvarar strategin
Postkodlotteriet ser själva inget problem med den kritiserade strategin att dra pengar från kundernas konton om exempelvis brevet om jackpotinformationen inte gått fram.

Informationen har gått ut till alla våra kunder 6 månader innan den faktiska dragningen. Handen på hjärtat tycker jag det är tidigt och tydligt, säger marknadsdirektören Anders Årbrandt till Svenska Dagbladet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.