Ellos Group lägger ner Nordens främsta aktör inom herrmode online, Stayhard. Istället ska man fokusera på ”Kvinnan mitt i livet” som man menar är mer lönsam.
När det kommer till att handla kläder online i Sverige har nätbutiken Stayhard länge varit det självklara valet för män i åldrarna 18 till 35 år. Stayhard, som från början var helt privatägt och startades av entreprenörerna Joakim Naumburg och Daniel Möller 2005, har under många år varit en av de ledande aktörerna i Norden inom herrmode online. Sommaren 2014 sålde Naumburg, som då var ensam ägare, företaget till Ellos Group och Stayhard flyttade då sin verksamhet från Herrljunga till Borås där det svenska e-handelsföretagets huvudkontor och lager ligger.
Ellos beslutar nu att avveckla Stayhard och meddelar att hela processen bör vara genomförd i augusti senare i år. Motiveringen till nedläggningen, menar Elllos vd Hans Ohlsson, är att man vill fokusera på sin kärnkund som de benämner som ”kvinnan mitt i livet” och att deras resa framåt kräver ökat kundfokus och strategiska och prioriterade investeringar.
Trots att Stayhard de senaste åren har omsatt runt 130 miljoner kronor per år menar Ellos att herrmodejätten inte är lönsam. Stayhards avdelning har cirka 25 anställda i nuläget men endast ett fåtal av dem har blivit erbjudna andra tjänster inom Ellos-koncernen.
”Trist nyhet”, uttrycker en av grundarna och den tidigare ägaren Daniel Möller på sin Facebook-sida gällande Ellos pressmeddelande.
Fram till att Ellos köpte upp Stayhard drevs nätbutiken helt utan hjälp från externa aktörer och var under många år den mest populära onlinebutiken för manligt mode i Norden.