Morgonpressens intäkter minskade med tio procent

publicerad 14 november 2023
- av Sofie Persson

Morgontidningarnas annons- och läsarintäkter minskade med tio procent under tredje kvartalet 2023, jämfört med samma period förra året, enligt ny statistik från Tidningsutgivarna (TU).

Annonsintäkterna för morgontidningarna har minskat fyra kvartal i rad. Under årets tredje kvartal sjönk annonsintäkterna med 23 procent jämfört med tredje kvartalet 2022.

Intäkterna från de tryckta kanalernas annonsering minskade med 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år, medan de digitala kanalerna förlorade 19 procent.

De sammanlagda intäkterna för morgontidningarna under det tredje kvartalet 2023 uppgick till 2 016,3 miljoner kronor, en minskning från föregående år. Specifikt sjönk annonsintäkterna till 525,4 miljoner kronor, vilket utgör en betydande del av den totala minskningen. Även minskade intäkter från läsare spelar dock in, vilka nu minskade för första gången de senaste sju kvartalen – med fem procent.

Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik, säger TU:s vd Johan Taubert i ett pressmeddelande.

Storstadspressen bibehöll nivån på läsarintäkterna som nåddes ett år tillbaka, medan landsortspressens sjönk med 8 procent. Den digitala läsaraffären ökade dock hos såväl storstads- som landsortspress under det tredje kvartalet, totalt 8 procent, men ökningen vägde däremot inte upp tappen hos de tryckta upplagorna.

 

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!