Ekonomi

Kraftigt annonsras andra kvartalet

Årets andra kvartal – under coronakrisens höjdpunkt – minskade reklamintäkterna i svenska medier med 18 procent.

Nya siffror från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) presenterades på ett seminarium arrangerat av Sveriges Tidskrifter förra veckan, skriver Journalisten. Det visar ett annonsras på 28 procent för nyhetsmedier.




Tidskrifterna tappade hela 20 procent och internet endast 7 procent, men det var första gången internet tappade.

I augusti skrev Journalisten också om hur dagspressen tappat mångmiljonbelopp under den så kallade coronapandemin. Totalt hade dagspressen dittills förlorat 200 miljoner kronor i annonsintäkter jämfört med 2019.

Däremot spår IRM en snabb återhämtning och tror att det kommer att bli en ökning redan nästa år.

 


Sofie Persson
sofie.persson@nyadagbladet.se

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!