De som använder kontantlösa betalningsmetoder spenderar mer än de som använder mer kontanter, visar en australiensk studie. Det leder dock inte till att man ger mer dricks eller större belopp till donationer.
I en meta-analys har forskare vid University of Adelaide i Australien granskat 71 publicerade och opublicerade forskningsrapporter från 17 länder, där man inkluderat data från mer än 11 000 deltagare gällande betalningsmetoder. Förutom kontantanvändning har man tittat på bland annat betalning med kort, mobilbetalning, ”köp nu betala senare”-metoder, checkar samt onlinebetalningar.
– Genom denna metaanalys identifierade vi nyckelfaktorer som gör den kontantlösa effekten starkare eller svagare, som enskilda studier inte kunde hitta. På så sätt fick vi fram nya insikter som ofta hade förbisetts av andra forskare i enskilda studier, säger Doktoranden Lachlan Schomburgk till Phys.org.
I analysen, som publicerats i Journal of Retailing, kan man se att kontantlösa betalningar generellt leder till att människor spenderar mer pengar, jämfört med när man använder sig av kontanter. Detta gäller särskilt när det kommer till dyrare varor som exempelvis smycken. När det gällde dricks och donationer ledde det dock inte till större summor, menar forskarna.
– Detta tyder på att traditionella kontantbaserade sätt att samla in pengar, till exempel dricksburkar och spiralformade önskebrunnar, är lika effektiva som kontantlösa kassaterminaler för att samla in dricks eller donationer.
Vidare uppmuntrar man människor att använda kontanter om man vill dra ner på sitt spenderande, eftersom det fungerar som en slags automatisk ”självkontrollmetod”.
– När man använder kontanter räknar och lämnar man fysiskt över sedlar och mynt, vilket gör det mer påtagligt att man spenderar sina pengar, säger han.
Schomburgk menar att tendensen till ett än mer kontantlöst samhälle kan vara svår att stoppa, men att denna typ av forskning är ”avgörande” eftersom de belyser hur betalningsmetoder påverkar köpbeteende.
– Denna förståelse kan hjälpa oss att fatta mer välgrundade köpbeslut, konstaterar han.