Knackig försäljning för McDonalds

publicerad 11 december 2014

McDonalds rapporterar att företaget tappar allt fler kunder än förväntat, mycket på grund av dalande försäljningssiffror.

Snabbmatsjättens försäljning minskade nästan fem procent under november månad i USA – mer än dubbelt så mycket som den förväntade försäljningsminskningen.

Den internationella försäljningen minskade med två procent under samma period.

Orsaken till de dalande försäljningssiffrorna beror på den ökade konkurrensen på snabbmatsmarknaden i USA.

– Just nu bevisar det här att deras varumärke inte funkar med många av sina konsumenter. Det behövs mycket mer aggressiva åtgärder för att man ska kunna komma tillbaka och återuppta kontakten med de konsumenter man tappat, säger restauranganalytikern R.J. Hottovy till CNBC.

Trots att aktien gick ner med tre procent under måndagen är McDonalds fortfarande världens största snabbmatskedja.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!