Hundratusentals kortkunder dubbeldebiterade av Swedbank

publicerad 5 juli 2016

Hundratusentals kortkunder har dubbeldebiterats efter ett tekniskt misstag hos Swedbank.

Det handlar om alla sorters kredit-, konto- och bankkort som är kopplade till Mastercard. Orsaken är ett tekniskt fel.

– Det som har hänt är i korthet att en databasfil som innehåller uppgifter om Mastercard-köp den 1 juli, alltså i fredags, har körts två gånger i våra system, säger Swedbanks presskontakt Claes Warrén till Nya Dagbladet.

Enligt Claes Warrén åtgärdades problemet under tisdagsmorgonen.

Swedbank uppger att kunderna inte bör få någon straffavgift om kontot har övertrasserats på grund av dubbeldebiteringen. Vore så fallet uppmanas kunderna att kontakta sin bank.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.