MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 23 maj 2025

fredag 23 maj 2025


Här nekar Swedbank kunden att avsluta sitt konto

Hotet från bankerna

publicerad 5 november 2021
– av Sofie Persson
Jim nekades att avsluta sitt konto på storbanken.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

17 780 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


34-årige Jim hade beslutat att avsluta sitt bankkonto hos Swedbank. Väl på plats möttes han dock av en tvivelaktig kundservice som inte tillät honom att avsluta sitt konto, trots att han gjort allting rätt. När han började filma situationen för att kunna dokumentera kundbemötandet kallade de på vakter.

Swedbank har under de senaste åren blivit illa beryktade för sin otrevliga personal som ofta beskrivits som präglad av ett allmänt förhållningssätt till småkunder som om de vore kriminella. Samtidigt har banken fått kraftiga böter för att ha sett mellan fingrarna på storskalig och uppenbart kriminell verksamhet.

En ytterligare person som nu dokumenterat och vittnar om detta är 34-årige Jim, som tidigare i oktober gick till sitt bankkontor på Hamngatan i Stockholm för att avsluta sitt konto som han haft i 15 år. Enligt information han läst på nätet behövde man kontakta banken 24 timmar i förväg, vilket han gjorde och förvarande med andra ord banken att han kommande dag ville avsluta sitt konto hos dem.

Väl på plats hänvisas han först till en bankomat för att ta ut sina pengar, där han dock inte har möjlighet att ta ut hela beloppet som finns på kontot.

Jag försöker få henne att förstå att jag vill avsluta mitt konto och därför kommer jag 24 timmar innan för att få ut resten av min lön,” skriver han på Facebook.

 

Efter detta beskriver han uppföljningen som ett förhör om vad han ska göra med ”så mycket pengar”. Han förklarar att det inte är hennes eller bankens sak och att han i varje fall ”inte ska tvätta dem som ni gör”.

Det hela handlade om att jag ville avsluta mitt konto, då börjar hon försöka ljuga ihop nånting om Finansinspektionen eller liknande”, skriver Jim.

När han nekas besked om han kan ta ut sina pengar och avsluta kontot börjar han filma händelsen om det skulle behövas för rättsliga åtgärder i framtiden. Två ytterligare personer från personel kommer fram till honom och han frågar dem angående sitt konto men får bara som svar att han måste sluta filma, men det vill inte Jim göra eftersom han misstänker att det kan bli ett juridiskt fall.

Att döma av filmen beter han sig lugnt i situationen, men de anställda på Swedbank väljer ändå att hämta väktare och avlägsna honom från byggnaden utan att han fått avsluta sitt bankkonto.

Nya Dagbladet har tidigare även skrivit om Lasse som blev avstängd av Swedbank för att ha handlat med bitcoin och Samhällsnytts skribent Mira som även hon fick sitt konto avstängt på ytterst tvivelaktiga grunder. Nyligen har banken även dömts för brott mot betaltjänstlagen när de sagt upp Fria Tiders chefredaktör Vidar Nords bankkonto utan särskilda skäl. Bankjätten fick i detta betala ett skadestånd på 800 000 kronor till chefredaktören i rättegångskostnader.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nya Dagbladets advokat står utan arvode efter bankens sabotage

Länsförsäkringar-affären

  • Nya Dagbladet har tvingat fram Länsförsäkringar Bank till rättsförhandlingar i Södertörns tingsrätt i september.
  • Banken försöker nu sabotera processen genom att vägra ombesörja stiftelsens advokatarvoden med medel man fryst inne på dess egna konto.
  • – Det blir särskilt anmärkningsvärt när det handlar om att försvara sig i en rättsprocess där banken själv är part i målet, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.
  • Chefredaktören Markus Andersson säger att man för att klara den kritiska situationen och kunna driva rättsfallet i mål startar en ny insamlingskampanj för att finansiera advokatens avgörande arbete i processen.
publicerad Igår 21:39
– av Jan Sundstedt
– Arbetet med processen har blivit omfattande och stiftelsen har rätt att betala advokatfakturor med sina egna pengar. Jag har aldrig varit med om att en bank på det här sättet förvägrar en kund att använda sina egna medel, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

17 780 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det pågående rättsfallet mellan Länsförsäkringar Bank och NyD är det första i en serie planerade stämningar och handlar om ett bankkonto för den stiftelse för oberoende medier som i praktiken kidnappats av banken. Bankkontot har man fryst under två och ett halvt års tid, inklusive stiftelsens kapital på 100 000 kronor som Länsförsäkringar Bank fortfarande håller inne, vilket saboterat stiftelsens arbete och möjlighet att verka.

Frysningen var startskottet på en serie attacker mot tidningen och dess mediehus, som slutade med att man även stängde ned redaktionsledningens privata bankkonton. Nedstängningarna skedde så snabbt att man till och med bröt mot den lagstadgade minimala tidsfrist som banken måste upprätthålla mot privatpersoner även i de fall man har godtagbara skäl att stänga ett bankkonto.

Bankens tvära kast skedde i slutet av 2022, efter att man initialt meddelat att man välkomnar den blivande stiftelsen som kund i banken med genomförd kundkännedom, samt godkänt att stiftelsen kan mottaga donationer på det bankkonto där stiftelsen sedan satte in sitt stiftelsekapital för att kunna inleda sin verksamhet.

När stiftelsen fått sitt organisationsnummer och återkom till banken för att slutligen få disponera sitt bankkonto, meddelande man dock plötsligt att någon tillgång inte kommer att ges och att dispositionen över kontot inte kommer att överlämnas till stiftelsen, trots att det öppnats i stiftelsens namn och innehåller stiftelsens enda och egenmäktiga kapital. Till dags dato upprätthåller man därtill blockaden av den oberoende mediestiftelsens bankkonto där de stiftade medlen fortfarande ligger.

Nya Dagbladet inledde efter detta en rättsprocess mot storbanken, med det första målet att slå fast att banken har agerat lagvidrigt i sin blockad av mediestiftelsens bankkonto.

Advokaten står utan ersättning efter nytt sabotage

Under den pågående rättsprocessen, där Nya Dagbladet fått ansamlade kostnader för advokatens arbete med att driva rättsfallet, har situationen blivit mer akut då banken vägrat att ombesörja fakturor för stiftelsens advokatarvoden med medlen man håller inne på. Banken vägrar alltså inte bara att ge stiftelsen möjlighet att själv disponera pengarna på sitt bankkonto, man saboterar dessutom rättsprocessen genom att stiftelsen inte kan försvara sig med sina egna medel, vilket försatt mediehuset och advokaten i en ekonomisk knipa.

”Den info jag fått till mig är att eftersom det pågår en domstolsprocess i det här ärendet så måste ni ta eran begäran vidare via erat juridiska ombud”, skriver stiftelsens handläggare på banken, som vägrat att ombesörja stiftelsens rättskostnader med stiftelsens egna medel som låsts inne på banken.

– Jag har aldrig varit med om att en bank på det här sättet förvägrar en kund att använda sina egna medel. Det blir särskilt anmärkningsvärt när det handlar om att försvara sig i en rättsprocess där banken själv är part i målet, säger stiftelsens advokat Carl Ridderstråle.

– Arbetet med processen har blivit omfattande och stiftelsen har rätt att betala advokatfakturor med sina egna pengar. Att det råder tvist om rätten till konto har inte med saken att göra, fortsätter advokaten.

Insamling ska hålla advokaten igång

Chefredaktören Markus Andersson säger att man för att klara den kritiska situationen och kunna driva rättsfallet i mål nu startar en insamlingskampanj för att finansiera advokatens helt avgörande arbete i processen.

Efter att Länsförsäkringar tydligt eskalerat fallet med sina nya attacker har vi bara att välja på att kasta in handduken eller att försöka samla in ytterligare medel för att fortsätta strida i målet, säger Andersson.

Rättsförhandlingarna är fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september och målet är att hålla advokaten flytande till hösten, förklarar chefredaktören.

Vi och vår sida är säkra på att vi har rättvisan på vår sida, men verkligheten är också att vår verksamhet inte är anpassad för denna typ av tunga rättsfall, medger Andersson som betonar att man inte kommer att ge sig och ber om läsarnas stöd i den nya fasen av rättsfallet.

Det handlar i praktiken om några hundra tusen som vi behöver för att klara att driva detta i mål i höst. Så länge vi fortsätter ha allmänhetens stöd kommer vi att dra detta så långt som det krävs för att rättvisa ska skipas, inte bara för vår egen upprättelse utan som en revansch för alla tusentals oskyldiga människor som fått sina liv och verksamheter förstörda av bankerna på samma sätt, säger Andersson som påminner om den potentiellt vidare betydelsen av rättsfallet.

Detta måste nog ses som ett betydande vägskäl för pressfriheten och för Sverige som demokratisk rättsstat. Bankdiktaturen kan inte få ta sig sådana här friheter och vi vill att det här rättsfallet ska bli början till en förändring som verkligen betyder något, avslutar chefredaktören.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

17 780 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Rättegången närmar sig: Nu går Länsförsäkringar Bank till politisk attack mot Nya Dagbladet

Länsförsäkringar-affären

  • Rättsförhandlingarna mellan Nya Dagbladet och Länsförsäkringar Bank är nu fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september, då det ska avgöras i ett första skede om banken gjort sig skyldig till lagbrott när man blockerat en stiftelse för oberoende medier.
  • Inför rättsförhandlingarna går banken nu till ny attack mot Nya Dagbladet, där man menar att övergreppet på tidningen och redaktionsledningens privata bankkonton ska motiveras på ideologiska och politiska grunder.
  • – Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.
uppdaterad Idag 15:59 publicerad 21 maj 2025
– av Jan Sundstedt
– Det är tydligt att taktiken har varit att knäcka oss med det över 30 sidor långa svaromålet till tingsrätten med syftet också att vi inte ska ha råd att finansiera en advokat hela vägen i mål, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

17 780 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Under många år har Nya Dagbladet uppmärksammat missförhållanden och korruption både hemma i Sverige och i omvärlden. Inte minst har tidningen rapporterat om ett exceptionellt omfattande maktmissbruk hos storbankerna där många tusentals människor nu stängts ute ur samhällslivet och fått sina liv förstörda genom att de nekats bankkonton, eller låsts ute från grundläggande banktjänster som utgör basen för att vara en del av det moderna samhället överhuvudtaget.

Även NyD och tidningens medarbetare har i allra högsta grad mött denna form av repression i samband med att tidningens bolagskonton och även redaktionsledningens privata konton under dramatiska omständigheter stängdes ned av Länsförsäkringar Bank i slutet av 2022, som i så många andra fall med hänvisning till ”bristande kundkännedom” – det svepskäl som systematiskt används som förevändning för att låsa tiotusentals hederliga människor och verksamheter ute från sina egna pengar.

Storbanken har sedan dess ihärdigt fortsatt att blockera tillgången till bankkontot för en stiftelse med ändamålet att främja oberoende journalistik. Även trots att det befintliga skyddet gentemot bankerna är svagt verkar det tämligen klart att bankens agerande varit rättsvidrigt, varpå NyD valt att dra Länsförsäkringar Bank till domstol. Detta enligt tidningsledningen inte endast för att ge mediehuset upprättelse efter övergreppet utan framförallt för att statuera exempel och markera att bankernas godtyckliga nedstängning inte är förenlig med en modern demokratisk rättsstat med syftet att åstadkomma ett prejudikat för att få ett slut på bankernas farliga beteende med att stänga ned bankkonton.

– Det är tydligt att taktiken har varit att knäcka oss med det över 30 sidor långa svaromålet till tingsrätten som är fullt med ideologiska och politiska angrepp som helt saknar relevans i rättsfallet kring den oberoende mediestiftelse vars bankkonto med tillgångar man fryst med syftet också att vi inte ska ha råd att finansiera en advokat hela vägen i mål, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Istället för att bemöta sakfrågan eller kompromissa i den pågående rättsprocessen, som alltså handlar om att man bör öppna den stiftelse man stängt ned, har banken i ett nytt skede av rättsprocessen istället gått till öppet angrepp på redaktionsledningen och tidningens verksamhet – med starkt politiska och ideologiska förtecken.

Bankens ställningstagande: NyD en ”extrem” publikation

Redan i ett tidigt stadium har det funnits en misstanke om att mediehuset och stiftelsen angripits av politiska skäl – och att operationen från Länsförsäkringar Bank tydligt framstått som att den motiverats av fientlighet mot tidningens journalistik. I ett yttrande till Södertörns tingsrätt bekräftar nu också banken genom sina advokater dessa farhågor, där man lägger stort fokus på att ideologisera NyD, tidningens redaktion och även den separata stiftelse vars konto man valt att frysa.

I detta tar banken stöd av smutskastning från den obskyra vänsterextrema underrättelsegruppen kring Stiftelsen Expo, ett projekt som har sina historiska rötter i den våldsbejakande så kallade autonoma miljön och i nuläget är nära förbunden med den internationella judisk makt-rörelsen, framförallt med den högerextrema amerikanska lobbygruppen ADL som är en uttalad systerorganisation.

Tre av Nya Dagbladet avslöjande LF-chefer som arbetade med centrala funktioner på bankens anonyma avdelning där man verkade för nedlåsning av stiftelsens och redaktionsledningens privata bankkonton. Till vänster Susann Fredriksson, centralt funktionsansvarig för penningtvättsfrågor. Mitten: Christian von Ahlefeld, compliance-chef. Till höger Ellinor Örtegren-Johansson, chef för ”Financial Crime Prevention”. Montage. Foto: Privat/Facebook/LinkedIn

Banken motiverar sitt tilltag mot den oberoende stiftelsen, som alltså utgör en helt separat juridisk person gentemot tidningen Nya Dagbladet, med ett ideologiskt resonemang där man skandaliserar att NyD uppmärksammat dylika judiska maktlobbygrupper och att tidningen i ett annat tidigare sammanhang även lanserat en kampanj för att uppmärksamma FN-stadgans skydd mot folkmord som en replik på den pågående befolkningsutbytespolitiken i Väst, sakfrågor och projekt som banken menar bevisar att NyD är en ”extrem tidskrift”.

Man försöker därtill också misstänkliggöra NyD genom en mer än 10 år gammal annons av tusentals på tidningen för en firma som säljer bildelar från Tyskland där företagaren haft ukrainskt etniskt påbrå, något som bankens advokater menar ska vara till ytterligare belastning för tidningen.

Fortsätter undvika sakfrågan

Utspelen från banken fortsätter i det hela 33 sidor långa svaromålet. Liksom tidigare undviks själva sakfrågan i princip fullständigt gällande att banken brutit mot befintlig lagstiftning när man blockerat stiftelsen från att mottaga finansiering och bedriva sin verksamhet. Ansvariga för Länsförsäkringar Bank förklarar inte heller närmare vad syftet är med de starkt laddade politiska och ideologiska ställningstaganden man väljer att göra i rättsfallet, men Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson menar att mycket tyder på att det i brist på alternativ handlar om en strategi att försöka skärra tingsrättens så kallade nämndemän, som är tillsatta av riksdagspartier.

– Länsförsäkringar fortsätter gång på gång att visa att man inte har några som helst moraliska betänkligheter i denna affär, kommenterar Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.

– Man verkar självmedvetna nog att inse att man agerat fel i sak, men det kan man förstås inte erkänna utåt. Det alternativ som då återstår i det svenska rättssystemet är att satsa de resurser man har på att försöka skjuta budbäraren istället, genom att försöka skrämma de politiska nämndemännen i tingsrätten. De verkar helt enkelt hoppas på att sakfrågan över bankens agerande kanske skyms om man lyckas få dem att tänka att vi är riktigt hemska personer, fortsätter chefredaktören.

Skandaliserar kontantuttag

Vid sidan av den politiskt formulerade attacken argumenterar bankens advokater för att det är suspekt att Nya Dagbladet accepterar donationer av sina läsare i form av kontanter. Även det faktum att tidningen välkomnar kryptovalutadonationer utmålas som skandalöst. Det faktum att människor kan skänka pengar till tidningen anonymt och utan risk för att bli spårade är något som banken uppger att man tar mycket allvarligt på, där advokaterna genom skärmdumpar på Nya Dagbladets hemsida vidare ”bevisar” och skandaliserar att NyD möjliggör för integritetsvänliga donationer.

Man har också synpunkter på att personerna bakom Nya Dagbladet gjort privata uttag av kontanter, under den aktuella perioden omfattande i snitt drygt 1800 till 3000 kronor i månaden. Detta menar man sammantaget motiverar bankens beslut att sabotera stiftelsens journalistiska verksamhet och fortsätta hålla den blockerad.

Uttag av kontanter i den storleksordningen är, i dagens kontantlösa samhälle, anmärkningsvärda”, menar man bland annat.

Redaktörerna om Länsförsäkringar: ”Totalitära attityder”

NyD:s nyhetschef, Isac Boman, kommenterar bankens beteende som ”bisarrt men inte förvånande” att Länsförsäkringar åter visar tydliga tecken på en djupt antidemokratisk internkultur.

– Banker finns egentligen till för att tjäna och spara hederliga medborgarnas pengar, på våra villkor. De totalitära attityder som Länsförsäkringar Bank uppvisar är givetvis lika motbjudande som de är demokratiskt problematiska, men likväl tror vi att de fortsätter att tjäna väl som ett pedagogiskt exempel på graden av moralisk förruttnelse som i nuläget präglar branschens internkultur, menar Boman.

– Det är därför en självklar, enkel och viktig demokratisk protesthandling mot deras maktanspråk och det kontantlösa samhället de tvingar på oss att ta ut så mycket kontanter vi bara kan om vi vill att det ska finnas kontanter även i framtiden. Det gör jag såklart personligen också, så mycket jag bara kan, tillägger han.

Sammantaget menar banken att man, med utgångspunkt från sina ideologiska utgångspunkter, inte ska dömas av tingsrätten för brott för att ha fryst och blockerat de betydande donationer och medel som kan kopplas till den journalistiska stiftelsen.

– Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, säger NyD:s chefredaktör Markus Andersson om utvecklingen av rättsfallet.

Rättsförhandlingarna är fastslagna av Södertörns tingsrätt till början av september, då det alltså kommer att avgöras i ett första skede om banken gjort sig skyldig till lagbrott när man blockerat stiftelsen för oberoende medier.

Stöd Nya Dagbladet i rättskampen!

Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

17 778 kr av 250 000 kr insamlade.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Bankchefens förklaring till misstron mot bankerna: ”Antisemitism”

Hotet från bankerna

publicerad 24 april 2025
– av Redaktionen
Przemek Gdański
Przemek Gdański - vd för BNP Paribas Bank Polska.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

17 780 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det är inte bara i Sverige som bankerna väcker allt större folkligt förakt. I Polen uppger nu en majoritet av befolkningen låg tilltro till det nationella banksystemet, något som förklaras av en storbankschef med ”antisemitiska” stereotyper.

Przemek Gdański, vd för BNP Paribas Bank Polska, har väckt debatt i Polen efter att ha pekat ut antisemitism som grundorsak till landets utbredda misstro mot banker.

– Enligt min mening har antipatin mot banker sina rötter i antisemitismen. Historiskt sett sköttes penningutlåningen, som under vissa perioder kallades ocker, av judar, uttryckte Gdański i samband med en intervju med tidningen Puls Biznesu.

Han hänvisar vidare till en ”brist på grundläggande förståelse” för hur bankväsendet fungerar, och kopplar detta till negativa associationer kring amorteringar, räntor och kreditgivning.

Uttalandet väcker kritik

Uttalandet har utlöst starka reaktioner i flera medier, där bland andra den liberala tidningen Gazeta Wyborcza beskriver det som ett ”åskväder av kritik” mot att företrädare för bankväsendet svepande använder begreppet antisemitism som förklaring till institutionell kritik.

Bakgrunden till Gdańskis resonemang är den historiska kopplingen mellan judisk diaspora och finansverksamhet. Branschföreträdare varnar för att förklaringar som bygger på ”historiska fördomar”, riskerar att överskugga mer konkreta orsaker, såsom avgifter, räntor och upplevd brist på transparens.

Tidigare motsvarande opinionsmätningar i Polen har indikerat ett relativt högt förtroende för banksektorn.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Krögaren Linda stängdes av från SEB efter tio år – gavs ingen förklaring

Hotet från bankerna

publicerad 22 april 2025
– av Redaktionen
"Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige", säger Linda till Nya Dagbladet.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

17 780 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Efter att ha varit kund hos SEB i närmare tio år stängde banken plötsligt ner Lindas tre företagskonton. Trots åtskilliga mejl och försök till telefonkontakt har Linda inte fått någon förklaring från banken om varför man valt att stänga av henne.

Det var 2014 som Linda köpte Titans Sportbar i Norrköping tillsammans med sin före detta man. Köpet gjordes genom deras gemensamma holdingbolag, som startades strax innan köpet.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 29 november 2024.


Företagskontot för sportbaren fanns i banken, SEB, och Linda behövde därför gå dit och ordna med avtal samt diverse annat som krävs vid ett företagsköp.

SEB meddelade att det krävdes att Linda skapade ett privatkonto hos dem för att allt skulle gå igenom. Hon hade både huslån och Holdingbolaget i en annan storbank, men hon skapade ändå ett privatkonto hos SEB.

Kundkännedom

Under 2015 köpte de nattklubben Stopet. Denna gång behövde Linda och hennes före detta man skapa ett nytt företagskonto för nattklubben, och hon frågade därför SEB om det gick bra att öppna ytterligare ett företagskonto hos dem. Det gick bra och sedan dess har företagen flutit på utan problematik. Linda har skickat in alla kundkännedomsfrågor i tid och aldrig haft något lån eller krediter i SEB-banken. Hon har heller inte tagit emot eller skickat pengar utomlands, något som svenska banker blivit alltmer motvilliga att tillåta.

Förra året hittade Linda och hennes nuvarande man en ny lokal i Norrköping som de fattade tycke för och valde att starta ett tredje företag, Lindas kula. Även då ansökte Linda om ett företagskonto i SEB och fick i maj 2024 godkänt. I samma veva beslöt hon att flytta över Holdingbolaget till SEB, så att det mesta skulle vara samlat på samma bank, och i somras slog de upp dörrarna till Lindas Kula.

Allt rullade på för Linda och de tre krogarna i Norrköping. Under hösten fick hon nya frågor om kundkännedom, där hon som företagare också ska skicka in bland annat kontotransaktioner, årsredovisningar och frågor om kontantuttag. Allt skickades in i vanlig ordning, det enda som inte gick att skicka in var en årsredovisning för Lindas Kula, som endast varit öppen några månader.

I september i år fick Linda ett meddelande från SEB om att man inte ”förstod” de inkomna svaren och att man därför skulle avsluta alla engagemang, det vill säga alla företagskonton och även holdingbolaget. Hon ombads att omedelbart föra över innestående medel till konto utanför SEB. Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget. Linda var förvirrad över beskedet och svarade direkt.

Jag har ju mailat in underlag på det ni efterfrågat? Eller är det något ni saknar?” skrev hon som svar på meddelandet.

Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget

Inget svar kom in från banken. Linda försökte ringa och mejlade igen, men ingen svarade.

Rätt att veta varför

Linda fick kontakt med den lokala kontorschefen för SEB i Norrköping, som faktiskt svarade henne. Kontorschefen skrev att Linda givetvis hade rätt att veta varför hennes företagskonton plötsligt skulle bli uppsagda efter nästan tio år som kund, och chefen skulle ta kontakt med den ansvariga avdelningen. Kontorschefen ska dock inte ha fått tag på någon ansvarig trots åtskilliga samtal. Eftersom lokala bankkontor inte äger dessa frågor fick hon veta att det var svårt för kontorschefen att göra mer.

Linda lyckades också få mejlkontakt med en anstäld på det lokala SEB-kontoret, som arbetade specifikt med företagsfrågor, men hon var inte lika hjälpsam som kontorschefen utan hänvisade endast till den centrala supporten. När Linda ringde telefonnumret hon fått kom hon till fel avdelning.

Banken ska skicka ut brev

Chefen meddelade också Linda att vid avstängning av konton ska SEB skicka ut tre brev med post innan kontona stängs, men Linda har inte fått ett enda brev hem. Banken ska också ta kontakt med kunden om de inte får in rätt svar, vilket inte heller har skett.

Trots upprepade försök har Linda ännu inte fått något svar och hennes konton stängdes ner utan återkoppling från banken. Eftersom företagskontona stängdes ner kunde Linda inte längre ta emot kortbetalningar på sina krogar, utan kunde endast ta emot kontanter.

Jag har förlorat mycket pengar på de här veckorna, utan någon som helst anledning, berättar Linda för Nya Dagbladet. Foto: Privat

Trots att det i regel är extremt svårt för företagare att hitta en ny bank efter att ha gått igenom det Linda varit med om, har hon mot alla odds lyckats hitta en ny bank och räddat sina företag, men hon väntar fortfarande på en förklaring från SEB. En anmälan är gjord till Finansinspektionen och konsumentverket.

Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige, avslutar Linda.

Hotet från bankerna

Lindas upplevelse är långt ifrån unik och har snarare kommit att bli symptomatisk för hur svenska banker behandlar sina kunder, med svävande hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och genom att gömma sig bakom sin ”kundkännedomsavdelning” utan att någon i praktiken kan ställas till svars. I artikelserien Hotet från bankerna har Nya Dagbladet bland annat tittat närmare på några av de upprörande vittnesmål från tusentals svenskar om hur bankerna på liknande sätt förstört deras företagsverksamheter och även satt dem i hopplösa privatekonomiska situationer.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.