34-årige Jim hade beslutat att avsluta sitt bankkonto hos Swedbank. Väl på plats möttes han dock av en tvivelaktig kundservice som inte tillät honom att avsluta sitt konto, trots att han gjort allting rätt. När han började filma situationen för att kunna dokumentera kundbemötandet kallade de på vakter.
Swedbank har under de senaste åren blivit illa beryktade för sin otrevliga personal som ofta beskrivits som präglad av ett allmänt förhållningssätt till småkunder som om de vore kriminella. Samtidigt har banken fått kraftiga böter för att ha sett mellan fingrarna på storskalig och uppenbart kriminell verksamhet.
En ytterligare person som nu dokumenterat och vittnar om detta är 34-årige Jim, som tidigare i oktober gick till sitt bankkontor på Hamngatan i Stockholm för att avsluta sitt konto som han haft i 15 år. Enligt information han läst på nätet behövde man kontakta banken 24 timmar i förväg, vilket han gjorde och förvarande med andra ord banken att han kommande dag ville avsluta sitt konto hos dem.
Väl på plats hänvisas han först till en bankomat för att ta ut sina pengar, där han dock inte har möjlighet att ta ut hela beloppet som finns på kontot.
”Jag försöker få henne att förstå att jag vill avsluta mitt konto och därför kommer jag 24 timmar innan för att få ut resten av min lön,” skriver han på Facebook.
Efter detta beskriver han uppföljningen som ett förhör om vad han ska göra med ”så mycket pengar”. Han förklarar att det inte är hennes eller bankens sak och att han i varje fall ”inte ska tvätta dem som ni gör”.
”Det hela handlade om att jag ville avsluta mitt konto, då börjar hon försöka ljuga ihop nånting om Finansinspektionen eller liknande”, skriver Jim.
När han nekas besked om han kan ta ut sina pengar och avsluta kontot börjar han filma händelsen om det skulle behövas för rättsliga åtgärder i framtiden. Två ytterligare personer från personel kommer fram till honom och han frågar dem angående sitt konto men får bara som svar att han måste sluta filma, men det vill inte Jim göra eftersom han misstänker att det kan bli ett juridiskt fall.
Att döma av filmen beter han sig lugnt i situationen, men de anställda på Swedbank väljer ändå att hämta väktare och avlägsna honom från byggnaden utan att han fått avsluta sitt bankkonto.
Nya Dagbladet har tidigare även skrivit om Lasse som blev avstängd av Swedbank för att ha handlat med bitcoin och Samhällsnytts skribent Mira som även hon fick sitt konto avstängt på ytterst tvivelaktiga grunder. Nyligen har banken även dömts för brott mot betaltjänstlagen när de sagt upp Fria Tiders chefredaktör Vidar Nords bankkonto utan särskilda skäl. Bankjätten fick i detta betala ett skadestånd på 800 000 kronor till chefredaktören i rättegångskostnader.