Bankerna borde redovisa snitträntan för kunderna vid förhandling om bolåneräntan. Det menar Finansinspektionen (FI) i sin nya konsumentskyddsrapport.
Enligt FI måste konsumentskyddet stärkas vid rådgivning av finansiella produkter. Dessutom måste högre krav sättas på snabblåneföretagen så att kunderna inte hamnar i skuldfällor.
Från och med halvårsskiftet kommer snabblåneföretagen att stå under FI:s tillsyn. Man kommer således att ingripa mot de företag på marknaden som inte sköter sig.
Det är dessutom viktigt att bankerna redovisar de faktiska bolåneräntor som kunderna i genomsnitt betalar och de bakomliggande orsakerna till varför banken erbjuder just den räntan.
”Konsumenterna har ofta ett informationsunderläge när det gäller finansiella tjänster och ett bolån är ofta hushållets största ekonomiska åtagande. Behovet av öppenhet kring bolåneräntor är därför stort. FI tar nu nästa steg genom att ta fram regler som innebär att bankerna måste redovisa de faktiska bolåneräntor som kunder i genomsnitt betalar och vilka faktorer som har betydelse för vilken bolåneränta banken erbjuder”, skriver FI i ett pressmeddelande.