Allt fler behöver hjälp med matinköp

Förstörelsen av europeiska ekonomin

publicerad 21 september 2022
- av Sofie Persson
Coop-butik i Västberga.

Under året har det kommit tusentals nya ansökningar om medlemskap i så kallade sociala matbutiker, där man kan köpa rabatterade produkter.

En viss ökning var väntad, men tillflödet av medlemmar har varit långt större än vi trodde, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen i Stockholm.

I takt med att matpriserna i butikerna ökar har allt fler i Sverige sökt sig till så kallade sociala matbutiker. En social matbutik innebär kortfattat att man som medlem kan köpa varor som exempelvis har kort datum eller har mindre skador till ett lägre pris. Har man en månadsinkomst på max 11 190 kronor kan man ansöka om medlemskap.

Under hösten 2021 slog Matmissionen, som drivs av Skåne Stadsmission, upp portarna i Malmö och hade då 500 medlemmar. Idag har medlemsantalet ökat till 4000 personer. Från och med juli i år har ansökningarna fördubblats varje vecka, vilket har lett till att man nu måste pausa inträde för nya medlemmar.

Vi har nått en kritisk punkt och därför måste vi från och med den 1 september pausa möjligheten för nya medlemmar att ansluta sig. Just nu är det för många som vill handla i butiken, och vi behöver tid att skapa strukturer för att kunna hantera fler kunder, säger Maria Kratz-Larsen, butikschef för Skåne Stadsmission, till Schibsted-tidningen SvD.

I Göteborg finns även Maträtt, som drivs av den ideella organisationen Räddningsmissionen, där medlemsansökningarna även där ökat den senaste tiden.

I vår första butik som öppnade 2020 hade vi ungefär 200 medlemsansökningar i månaden – men efter att vi öppnade vår andra butik i april får vi nu in 2 000 ansökningar i månaden. Det är en markant stor ökning, säger Ida-Lina Frisell Aasland, chef för verksamheten.

Även Matmissionen i Stockholm har fått tillökning av medlemmar. Tidigare har runt 40 procent varit barnfamiljer, men under våren har även flera ansökningar från pensionärer, sjukskrivna och arbetslösa kommit in. Johan Rindevall, chef för Matmissionen i Stockholm, menar att matfattigdom i sig inte är något nytt, men tror att behovet av den här typen av verksamhet kommer att fortsätta öka.

En viss ökning var väntad, men tillflödet av medlemmar har varit långt större än vi trodde. Matfattigdom är i sig inte något nytt, men ökningen av antalet personer som söker sig hit tyder på att allt fler behöver oss. Bara i Stockholm lever 270 000 människor i det som kallas för låg ekonomisk standard eller relativ fattigdom, och jag tror att behovet av vår verksamhet bara kommer att öka, säger han.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!