1000 sparkas när Husqvarna blir ”klimatsmarta”

publicerad 21 oktober 2022
- av Redaktionen
Husqvarna har anor från slutet av 1600-talet.

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Husqvarna AB ska gå från bensindrivna till el- och batteridrivna produkter – samtidigt som man genomför besparingar på hundratals miljoner. Det innebär att 1000 tjänster försvinner, men hur de cirka 3000 anställda som finns i Sverige påverkas är än så länge oklart.

Företaget som tillverkar bland annat trädgårdsutrustning och verktyg lanserar i anslutning till sin tredje kvartalsrapport ett besparingsprogram – eftersom vinsten varit lägre än vad analytikerna förutspått. Det framgår bland annat att Husqvarna har för avsikt att spara 800 miljoner kronor till år 2025 – men samtidigt lägga 400 miljoner kronor under samma period på att intensifiera övergången till el- och batteridrivna verktyg och maskiner.

För att ytterligare accelerera den strategiska transformationen, så ökar Husqvarna Group sina investeringar inom bolagets områden för hållbart värdeskapande: robotgräsklippare, batteri, bevattningsprodukter och lösningar för den professionella marknaden. De gradvis ökande investeringarna kommer att uppgå till 400 Mkr per år från år 2025. För att finansiera investeringarna och stärka konkurrenskraften ytterligare genomförs strukturförändringar och besparingar”, skriver man i ett pressmeddelande.

Husqvarna har idag cirka 14 000 anställda runt om i världen och cirka 3000 av dessa arbetar i Sverige. Fackförbundet IF Metall kan ännu inte svara på hur den svenska personalen kommer att påverkas av nedskärningarna men är tydliga med att några förhandlingar ännu inte har startat.

– Det som påverkar Sverige ska givetvis genom en MBL-förhandling först, och jag vet i dagsläget inte ens om det här påverkar Sverige. Det handlar om 1 000 tjänster i hela världen, säger IF Metalls ordförande, Daniel Tornberg till TT.

– Vi genomför en vinnande strategi och jag är stolt över det som vår organisation har åstadkommit hittills under vår transformationsresa. Det är nu dags att ta nästa steg för att göra koncernen ännu mer hållbar, konkurrenskraftig och starkare. Detta är ett bra exempel på hur vi leder vår bransch i omställningen mot hållbara lösningar med lägre koldioxidavtryck, kommenterar Henric Andersson, vd och koncernchef för Husqvarna AB.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!