Annons:

H&M-vd: Köpskam leder till fruktansvärda konsekvenser

Publicerad oktober 30, 2019 – av Markus Andersson
Hennes & Maruritz vd Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson, vd för H&M är inte imponerad av den allt mer högljudda och populära klimatrörelsen. Han menar att skuldbeläggningen av konsumtion innebär ett stort hot mot samhället vi lever i.

Vanliga paroller som hörs från klimataktivister är att vi ska stoppa konsumtionen, stoppa flygandet, minska resandet och annat. Persson menar att konsekvenserna av att faktiskt göra detta kan bli värre än vad människor kanske tror.

– Visst, det kan leda till små klimatmässiga vinster men det kommer att få fruktansvärda sociala konsekvenser, säger han till Bloomberg.

Han betonar dock att han ändå tycker att klimatfrågan är viktig och att klädjätten han företräder måste arbeta för att minska sina avtryck. Däremot ser han en konflikt då det samtidigt är viktigt att bekämpa fattigdom och skapa arbeten och annat som kräver ekonomisk tillväxt, enligt honom själv.

Persson har tidigare hyllat Greta Thunberg och sagt att hon gör ”ett fantastiskt arbete” samt kallat henne för en beundransvärd person som sätter tryck på regeringar, företag och privatpersoner. Enligt uppgifter från FN står klädindustrin för omkring tio procent av alla skadliga utsläpp.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

Tickande ekonomisk bomb väntar i svenska kommuner

Välfärdskollapsen

Uppdaterad Idag kl 10:08, Publicerad Idag 08:22 – av Jan Sundstedt
Invandring
Endast i en femtedel av landets kommuner finns fler sysselsatta i åldersgruppen 20–64 år än unga och äldre som inte arbetar.

I 230 av Sveriges 290 kommuner är antalet arbetande färre än de som ska försörjas. Siffrorna från Svenskt näringsliv visar på en allvarlig ekonomisk obalans där en minoritet av invånarna via skatter finansierar verksamheter för alla.

Endast i en femtedel av landets kommuner finns fler sysselsatta i åldersgruppen 20–64 år än unga och äldre som inte arbetar. Utvecklingen beskrivs som en tickande bomb för kommunernas ekonomi, skriver Samnytt.

Katarina Wagman på Ekonomifakta, som tillhör Svenskt näringsliv, konstaterar att läget är särskilt allvarligt för de mindre kommunerna. I många fall är det en minoritet som genom skatter och arbetsgivaravgifter finansierar grundläggande samhällsfunktioner som skola, vård och omsorg.

För att komma åt den här utvecklingen behöver både de äldre arbeta längre och vi behöver få in fler unga på arbetsmarknaden, säger Katarina Wagman.

Arbetslösheten till stor del importerad

Arbetslösheten är till stora delar ett importerat problem. Under årens lopp har det hävdats att invandrare skulle rädda välfärden, men verkligheten har blivit den motsatta. I dag finns cirka 780 000 personer i arbetsför ålder som utgör det så kallade outnyttjade arbetskraftsutbudet – dessa uppges både kunna och vilja arbeta mer än de gör.

SCB definierar det outnyttjade arbetskraftsutbudet som samtliga arbetslösa, undersysselsatta och latent arbetssökande. Den största delen av gruppen utgörs av arbetslösa, och "utrikes födda" är en grupp som har särskilt svag ställning på arbetsmarknaden.

Enligt Ekonomifakta är det centralt att "bättre ta till vara den befintliga arbetskraften" för att möta den demografiska utmaningen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Kinesisk robotaxi-jätte tredubblar flottan till 2026

Uppdaterad Igår kl 09:04, Publicerad november 29, 2025 – av Markus Andersson
Antalet upphämtnings- och avlämningsplatser i kinesiska storstaden Shenzhen överstiger nu 10 000, en ökning med mer än 300 procent sedan slutet av juni.

Det kinesiska autonoma fordonsbolaget Pony.ai presenterade ambitiösa expansionsplaner i samband med sin kvartalsrapport på tisdagen. Målet är att tredubbla antalet robotaxibilar till över 3 000 fordon innan 2026 är slut.

Pony.ai har i dag 961 robotaxibilar i drift och siktar på att nå 1 000 fordon redan vid årsskiftet. Den kraftiga expansionen möjliggörs av ett tekniskt genombrott där företagets sjunde generations robotaxi har nått lönsamhet på stadsnivå i Guangzhou.

Endast två veckor efter den kommersiella lanseringen i staden utför varje Gen-7-fordon i genomsnitt 23 beställningar per dag. Materialkostnaderna för de autonoma systemen har sjunkit med 70 procent jämfört med föregående generation, med ytterligare 20 procents minskning planerad för 2026.

Förarlös drift i Shanghai

Bolaget erbjuder kommersiella robotaxi-tjänster i storstäderna Beijing, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen. I Shanghai blev Pony.ai i juli första företaget att lansera helt förarlösa kommersiella robotaxibilar, initialt i Pudong-områdena Jinqiao och Huamu.

För att accelerera expansionen har Pony.ai etablerat partnerskap med företagen Xihu Group och Sunlight Mobility, där partners finansierar fordonsinköpen medan företaget tillhandahåller teknologin. Modellen minskar kapitalbehovet och möjliggör snabbare tillväxt.

Trafikkorsning i Shenzhen, södra Kina. Foto: Nya Dagbladet

Global räckvidd

Utöver hemmamarknaden expanderar Pony.ai till åtta länder, däribland Qatar och Singapor. Samarbete med de globala samåkningsplattformarna Bolt och Uber ska underlätta etableringen på nya marknader.

Parallellt utvecklar företaget självkörande lastbilar tillsammans med SANY Truck. Fjärde generationens Robotruck är designad för massproduktion med första flottutrullningen planerad till 2026.

Under tredje kvartalet ökade bolagets intäkter kraftigt, drivet främst av växande efterfrågan på robotaxi-tjänster i Kinas storstäder.

Så fungerar en förarlös taxi i praktiken

Att beställa och åka med en självkörande taxi från Pony.ai skiljer sig inte mycket från att beställa en vanlig taxi – med undantaget att ingen sitter bakom ratten när bilen rullar upp.

Resan börjar i företagets app PonyPilot eller via ett miniprogram i den kinesiska meddelandeappen WeChat. Priserna motsvarar vanliga taxipriser i respektive stad, och tjänsten är tillgänglig dagligen mellan 07:30 och 22:00. När bilen närmar sig identifierar den passageraren automatiskt via Bluetooth och låser upp dörrarna.

Innan man kliver in kan man via appen förställa luftkonditioneringen. Väl inne i bilen sätter man sig, spänner fast säkerhetsbältet och säger högt "start trip" för att påbörja färden. En skärm i bilen visar resinformation, musikval och klimatkontroller på ett ställe.

Under färden håller 34 sensorer – inklusive nio LiDAR-enheter, 14 kameror och fyra millimetervågsradarer – koll på omgivningen i 360 grader med en räckvidd upp till 650 meter. Tekniken gör att bilen kan navigera genom tät stadstrafik, tunnlar och komplexa korsningar.

Från en central övervakningscentral kan en enda person samtidigt följa upp till ett dussin bilar och ingripa vid behov, även om bilarna är fullständigt förarlösa i trafiken.

Eftersom robotaxibilarna kräver en app för att kunna bokas och att man inte kan betala kontant innebär det som många andra moderna kollektiva färdmedel att resan spåras/sparas och inte kan göras anonymt. Oftast är det dock möjligt att fånga en vanlig taxi i trafiken i Kina och betala kontant för den som önskar.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Vart åttonde barn i Sverige lever i fattigdom

Publicerad november 29, 2025 – av Redaktionen

Allt fler barn i Sverige lever i fattigdom. Nya beräkningar från Rädda Barnen visar att 276 000 barn lever i ekonomisk utsatthet – 100 000 fler än vad tidigare mått har indikerat. Under det senaste året har ytterligare 16 000 barn tillkommit.

Organisationen har tagit fram ett nytt sätt att mäta barnfattigdom. Till skillnad från det tidigare måttet, som byggde på riksnormen för försörjningsstöd, utgår den nya beräkningen från Konsumentverkets uppgifter om hushållens baskonsumtion.

Utvecklingen går åt helt fel håll, säger Samira Abutaleb Rosenlundh, sakkunnig på Rädda Barnen, till skattefinansierade SVT.

Enligt Rädda Barnen har riksnormen urholkats kraftigt under de senaste decennierna, eftersom den endast justerats utifrån konsumentprisindex. Det har lett till att den inte längre speglar hushållens faktiska kostnader, särskilt efter de senaste årens prisökningar.

När organisationen i stället utgår från Konsumentverkets beräkningar framträder en betydligt mörkare bild. Resultatet visar att vart åttonde barn i Sverige lever i ett hushåll som inte har råd att täcka sina grundläggande behov.

Rapporten bygger på inkomststatistik från Statistiska centralbyrån och omfattar hushåll med barn i åldrarna 0–17 år.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Sverige och Kina enas om spannmålsexport

Publicerad november 14, 2025 – av Redaktionen

Landsbygdsminister Peter Kullgren undertecknade under ett besök i Kina protokoll som möjliggör svensk export av havre och malt till den kinesiska marknaden. Överenskommelsen kom till under en delegation till landet den 4–7 november, där även företrädare för den svenska livsmedelsbranschen deltog.

Kina är Sveriges största exportmarknad i Asien och betraktas som en viktig handelspartner. De nya exportprotokollen fastställer de krav som Sverige måste uppfylla för att kunna exportera havre och malt till landet.

Enligt regeringen omfattar bestämmelserna bland annat kriterier för kontroll, paketering och inspektion vid export till Kina.

Ökad export är en viktig del när vi ska öka vår livsmedelsproduktion. Därför är dagens undertecknande av exportprotokollen för havre och malt ett välkommet steg i rätt riktning, sade Kullgren i ett pressmeddelande.

Även Lantmännens vice verkställande direktör Per Arfvidsson, som också deltog i resan, välkomnade beslutet och lyfte fram exportens betydelse för att öka den inhemska livsmedelsproduktionen.

Ökad export är avgörande för att vi ska kunna öka livsmedelsproduktionen i Sverige. För att lantbruket ska växa krävs fungerande marknader både hemma och utomlands. Att Sverige öppnar för export av havre och malt till Kina är ett viktigt steg och visar potentialen som finns för svenska råvaror och livsmedelsprodukter, sade Arfvidsson.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.