Regeringen förbjuder mobiltelefoner i grundskolan från höstterminen 2026. Förbudet gäller hela skoldagen – även under raster och fritids.
Regeringen har beslutat att införa ett fullständigt mobilförbud i grundskolan med start höstterminen 2026. Beslutet innebär att elever inte längre får använda mobiltelefoner inom skolans område – varken under lektionerna, på rasterna eller under fritidsverksamheten.
Utbildningsminister Simona Mohamsson uppger att målet är att skapa en tryggare skolmiljö och minska distraktionerna i klassrummet. Genom att begränsa mobilanvändningen hoppas regeringen även kunna stärka elevernas fokus på undervisningen och uppmuntra mer fysisk aktivitet och socialt umgänge under skoldagen.
Frågan om mobilernas plats i skolan har debatterats flitigt de senaste åren. Kritiker menar att ett totalförbud riskerar att skapa praktiska problem för både elever och föräldrar, medan förespråkare lyfter fram forskning som visar att minskad skärmtid kan ge positiva effekter på både lärande och välmående.
Exakt hur förbudet ska genomföras och vilka undantag som kan bli aktuella återstår att se. Klart är dock att svenska grundskoleelever får vänja sig vid en skoldag utan mobiltelefon från och med nästa augusti.
— Det här handlar ju om att man ska kunna fokusera på matematiken och inte sitta scrolla TikTok och på rasterna kunna njuta av att hänga med kompisarna eller spela fotboll istället för att vara inne i en Snapchat-konversation, säger Simona Mohamsson (L) till statsradion SR.
Från en extrem till en annan?
Redan idag kan rektorer på eget initiativ besluta att elevernas mobiltelefoner ska samlas in, men när den nya lagen träder i kraft kommer istället motsatsen att gälla – mobilförbudet blir standarden som rektorer kan besluta om undantag från om det anses finnas särskilda behov för detta.
På sociala medier noterar bedömare lite ironiskt att Sverige ännu en gång går från en ”extrem” till en annan och pekar på att det inte var många år sedan svenska makthavare var snabba att skriva in digitaliseringen även i förskolebarnens läroplan – någonting många menar var ogenomtänkt och förhastat.
Då hyllades de ”digitala verktygen” närmast unisont av svenska politiker, men nu är tongångarna helt annorlunda och de beskrivs frekvent i negativa ordalag, samtidigt som experter konstaterar att de bidragit till sjunkande läsförståelse, försämrad handstil, koncentrationssvårigheter och ytlig inlärning där elever klipper och klistrar istället för att tänka själva.