MORGONDAGENS DAGSTIDNING – onsdag 30 juli 2025

onsdag 30 juli 2025

 

Sverige firar 500 år sedan segern i självständighetskriget

Idag den sjätte juni firar Sverige sin nationaldag - som i år markerar 500 år efter Gustav Vasas framgångsrika uppror mot det utländska styret av landet. Här är den dramatiska och osannolika berättelsen om hur Sverige åter kom att bli ett självständigt rike.

publicerad 6 juni 2023
– av Isac Boman
Gustav Vasa manar till uppror mot danskarna.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den 6 juni 1523 valdes Gustav Eriksson (Vasa) till kung av riksdagen i Strängnäs. Händelsen markerade slutet på ett svenskt befrielsekrig – och även på den så kallade Kalmarunionen som hade bildats 126 år tidigare.

Initialt var Kalmarunionen en gemensam uppgörelse mellan Sverige, Norge och Danmark, där de tre länderna skulle styras av en gemensam monark. Missnöjet med unionen växte dock i Sverige, och genom flera olika uppror försökte man med blandad framgång bryta sig loss ur unionen för att kunna välja egna självständiga kungar eller riksföreståndare – framom att lyda under härskare av dansk eller tysk härkomst.

Svenskarna vägrade framförallt erkänna den danske Kristian II som kung av Sverige. I januari 1520 inledde Kristian därför en invasion av Sverige med tyska och danska trupper för att återerövra landet från den svenske riksföreståndaren Sten Sture den yngre och hans allierade. Kristians trupper och Sten Stures bondehär möttes vid Åsundens is utanför Ulricehamn, där den svenska hären förlorade och Sten Sture skadades svårt och avled snart därefter.

Utan ledare kapitulerade snart Stockholm och andra svenska bastioner. Med hjälp av sina utländska soldater och hot om mer våld blev Kristian krönt till svensk kung i november 1520.

Stockholms blodbad

Kristian II var dock inte av den förlåtande personlighetstypen. Efter en tre dagar lång kröningsfest valde han och hans rådgivare att ta tillfället i akt att avrätta sina politiska motståndare. Stora delar av den svenska aristokratin togs av daga i vad som för eftervärlden blivit känt som ”Stockholms blodbad”.

Stockholms blodbad, avbildning från 1676.

Man bedömer att uppemot 100 personer avrättades mellan den 7 och 9 november. En av dessa var Gustav Vasas far – riksrådet och riddaren Erik Johansson (Vasa). Adelsmän halshöggs, borgmästare och rådmän hängdes och Sten Sture själv grävdes upp från sin grav och kastades på ett likbål i syfte att skända den unge riksföreståndaren. Efter massakern kom den danske kungen i Sverige att bli känd som ”Kristian Tyrann”.

Gustav Vasa var själv inte på plats vid blodbadet. Han hade tagits som gisslan av danskarna redan 1518, efter slaget vid Brännkyrka, men hade året senare lyckats fly till tyska Lübeck. Han var efterlyst av danskarna och återkom inte till Sverige förrän i maj 1520, där han höll sig gömd hos sympatisörer.

Vid sidan av hans far avrättades även två av hans morbröder och flera andra släktingar vid Stockholms blodbad, samtidigt som hans kvinnliga familj och släktingar fängslats i Köpenhamn och alla egendomar konfiskerats av Kristian. Eftersom Kristians motståndare avrättats fanns inte heller någon självklar ledare för att organisera ett fortsatt motstånd mot danskarna. Gustav Vasa hade dock bestämt sig för att ta saken i egna händer.

Gustav Vasa bygger en motståndsrörelse

Gustav Vasa inledde ett projekt att söka stöd av dalkarlarna. Dessa hade en lång historia av frihetskamp bakom sig och hedrade minnet av Engelbrekt Engelbrektsson som på 1430-talet genomfört ett uppror mot Kalmarunionens styre som tillfälligt pressade danska styrkor ut ur Sverige.

Initialt ska dalkarlarna har varit mycket skeptiskt inställda till att ställa upp. När sändebud kom som berättade om kung Kristians agerande vid Stockholms blodbad, hur Sten Stures kropp skymfats och andra illdåd begåtts, ska man dock ha kommit på andra tankar. Till slut valde man att ställa sig bakom den unge Gustav som sin hövitsman. Man tilldelade honom en personlig livvakt på 16 man – vilket blev prototypen till Svea Livgarde.

Avbildning av Gustav Vasa på Livrustkammaren, Stockholm.

Efter att inledningsvis ha intagit Falun och där tillfångatagit den danske fogden, fick motståndsrörelsen stöd från fler svenska landsändar och upprorshären växte i mantal. Även Gävle gick över till Gustav och ett antal svenska adelsmän, förbittrade över att deras släktingar avrättats i Stockholm, valde att ansluta sig till kampen mot det danska styret.

Det största slaget vid Brunnbäcks färja utanför Avesta i Dalarna blev också en betydande svensk seger. Denna innebar att kung Kristian nu definitivt insåg att det svenska motståndet inte alls hade krossats i samband med blodbadet i Stockholm och att läget för hans styre nu var mycket allvarligt.

Danskarna stärkte sin militära närvaro i ett försök att krossa upprorshären. Gustav Vasa fortsatte dock att göra framsteg och Västerås intogs, även om den danskvänliga styrkan på slottet inte gav upp förrän i januari 1522. Överlag var det mycket besvärligt för bondearmén att inta borgar och slott.

I april 1521 hade Gustav Vasas full kontroll i Dalarna och hade stöd av Gästrikland, Västmanland och Närke. I augusti samma år erkändes han som Sveriges hövitsman och riksföreståndare i Vadstena – samtidigt som Kristians marionettregering flydde från Sverige.

Kristian hade dock fortsatt stöd av adelsmän i Östergötland, Sörmland och Uppland – och de viktigaste svenska borgarna och slotten var fortfarande under dansk kontroll. För att erövra dessa köpte den svenska motståndsrörelsen in krigsskepp, kanoner och legosoldater från Lübeck och tack vare detta kunde man besegra en dansk flotta utanför Stockholm i november 1522.

Kung Gustav

1523 var det egentligen bara Stockholm och den då mycket viktiga staden Kalmar som fortfarande var under dansk kontroll. Kalmar intogs till slut den 27 maj. Gustav Vasa kröntes redan den 6 juni till Sveriges konung i Strängnäs, men det dröjde till 17 juni innan Stockholm kapitulerade. Kort därefter föll de sista danskkontrollerade borgarna i den finska delen av riket och Sverige var under definitiv svensk kontroll igen.

Gustav Vasas intåg i Stockholm, av Carl Larsson.

Det dröjde till augusti 1524 innan Gustav Vasa och den i Danmark då avsatte kung Kristians efterträdare Fredrik I undertecknade fredsfördraget som kom att bli det formella slutet för kriget mellan de skandinaviska länderna. Det bestämdes då bland annat att Blekinge, Skåne och Gotland skulle förbli danska, att alla fångar på båda sidor skulle friges och att Sverige och Danmark förband sig att fortsättningsvis leva i fred som goda grannar. De historieintresserade är förstås väl medvetna om att verkligheten så småningom skulle komma att bli en annan.

En milstolpe i Sveriges historia

Gustav Vasas kröning till Sveriges konung den 6 juni är förstås särskilt symboliskt i kontexten av ett Sverige som vid tillfället i praktiken var ockuperat av en utländsk makt, som genom massmord och vapenmakt hade tagit kontrollen över landet. Gustav Vasa kom i historiens krönikor att bli en omstridd regent, men hans betydelse för Sverige och inverkan på svensk historia går knappast att underskatta.

Gustav Vasas och hans drottningars grav i Uppsala domkyrka. Foto: Adville/CC BY-SA 3.0

Under kung Gustav övergav Sverige katolicismen till förmån för protestantismen och riket blev även en tydlig arvsmonarki som efterhand formades till en mer modern och centraliserad nationalstat. Under hans barnbarn Gustav II Adolf kom Sverige sedermera att bli ett av de mest inflytelserika länderna i Europa under den historiska epok som i Sverige skulle bli känd som ”stormaktstiden”, där Sverige kom att påverka den politiska och religiösa maktbalansen även på den europeiska kontinenten.

Gustav Vasa kallade sig själv aldrig för Vasa under sin livstid - och det är oklart om någon annan gjorde det. Namnet kommer från den välkända symbol - en "vase" - som användes som heraldiskt vapen av den adelsätt han tillhörde.

Först under andra halvan av 1500-talet framträder den första källan då Vasa omnämns som släktnamnet istället för Eriksson som var hans födelsenamn. Gustav Eriksson Vasa omnämns som så för första gången 1618 - då han själv hunnit vara död i 58 år.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Artister flyr Spotify efter Eks försvarsinvestering

Utvecklingen av AI

publicerad Idag 19:34
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Spotify-grundaren Daniel Eks investering i det tyska försvarsbolaget Helsing får nu flera internationella artister att lämna musikstreamingtjänsten i protest. Det australiensiska psykedeliska rockbandet King Gizzard and the Lizard Wizard är det senaste namnet att ta bort sin musik från plattformen.

Daniel Ek, som också är styrelseordförande i Helsing, ledde tidigare i år en investering på 600 miljoner euro i det tyska bolaget som specialiserar sig på AI-drivna autonoma stridslösningar. Tekniken används bland annat för drönare och undervattensövervakningssystem.

King Gizzard and the Lizard Wizard meddelade beslutet på Instagram med orden ”Fuck Spotify”, och förklarade att deras senaste demoinspelningar endast kommer att finnas tillgängliga på Bandcamp.

”Spotify-vd Daniel Ek investerar miljoner i AI-militärdrönarteknik. Vi tog precis bort vår musik från plattformen”, skrev bandet.

Även det kaliforniska bandet Xiu Xiu och San Francisco-gruppen Deerhoof har gjort samma val. Deerhoof uttryckte sin ståndpunkt tydligt: ”Vi vill inte att vår musik ska döda människor. Vi vill inte att vår framgång ska kopplas till AI-stridsteknik”.

Protesten speglar musikbranschens långvariga ambivalens gentemot Spotifys dominerande position och påverkan på artister.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Svensk dokumentär exponerar könsstympningsindustrin

HBTQ-lobbyn

uppdaterad Idag 21:57 publicerad Igår 16:37
– av Jan Sundstedt

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Särskilt i USA har postmoderna föreställningar om kön skapat en unik sjukdomsindustri. Stockholmsbaserade regissören Tobias Elvhage har grävt djupare i denna och hur den verkar i Sverige i det nya dokumentärdramat Gender Transformation: Den okända verkligheten.

För inte så många år sedan var ord som ”könsdysfori”, ”transsexualitet” och ”könsneutrala pronomen” främmande begrepp. Under det senaste decenniet har dessa dock lagt grunden till en snabbt växande industri.

Vilka är egentligen orsakerna bakom den dramatiska ökningen av så kallad ”könsdysfori” – det vill säga uppfattningen att man är född med fel kön? Varför intresserar sig förskolor, skolor, politiker och storföretag för könsidentitet och hbtq-frågor? Varför tystas kritiska röster så hårdfört ned av etablissemanget?

Det är några av frågorna Tobias Elvhage under lång tid undersökt och nu försöker besvara i dokumentärdramat Gender Transformation: Den okända verkligheten.

”Ocensurerad inblick”

I USA har frågan emellanåt tangerat den i övrigt hårt begränsade debatten, exempelvis av den kanadensiske psykologen Jordan B. Peterson. År 2016 överraskades han av aktivistiska studenter vid Torontos Universitet som krävde att tilltalas med önskat pronomen – vilket Kanadas parlament sedermera drev som en politisk fråga under beteckningen Bill C-16.

Även utanför USA:s gränser präglas frågan sedan ett antal år av ett mycket infekterat debattklimat, inte minst i Sverige, där starka intressen vill ändra i lagstiftningen och öppna upp för barn och ungdomar att i tidig ålder och utan föräldrarnas medgivande manipulera sin biologiska könstillhörighet.

Elvhage vill med dokumentären visa på konsekvenserna av detta.

”Genom flera unga transpersoners verkliga erfarenheter och intervjuer med experter ger detta dokudrama en ocensurerad inblick i krafterna bakom denna rörelse och avslöjar okända historier som du aldrig har hört i andra medier”, lyder filmens egen beskrivning av projektet.

 

Med hjälp av liveintervjuer och rekonstruktioner får tittaren ta del av flera transungdomars verkliga berättelser och deras upplevelser i olika skeden av sin ”transformation”.

Bland de experter som intervjuas och medverkar i filmen återfinns Dr. Michael Laidlaw, endokrinolog; Dr. Katherine Welch, läkare; Dr. Miriam Grossman, författarinna och talare; terapeuten och socialarbetaren Pamela Garfield; advokaten Erin Friday; Kali Fontanilla, lärare och grundare av Exodus Institute; författaren Walt Heyer, grundare av Sexchangeregret.com, med flera.

Foto: Gender Transformation

Så ser du filmen

Filmen är en originalproduktion av Epoch Media och finns att se på gendertransformation.com för 4 dollar.

 

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Radikalfeminismens facit: ”Så många förstörda liv”

Radikalfeministen Kate Milletts syster Mallory berättar i denna artikel om sin upplevelse inifrån den moderna kvinnorörelsens begynnelse och hur den lett fram till ett fördärv av den västerländska familjen. Översättning och bearbetning av Julia Caesar.

publicerad 27 juli 2025
Kvinnokampen i USA, "Women’s Liberation"

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Alla som kan sin feminismhistoria vet att det började med Betty Friedan, Kate Millett och Germaine Greer. Det var deras insatser som var startsignalen för ”Womens’ Lib” (Womens’ Liberation Movement), som med början på 1960- och 70-talen skulle komma att sprida sig över hela den icke-muslimska världen.

Betty Friedan (1921-2006) var först med sin bok ”Den feminina mystiken” (1963). Sedan kom Kate Millett (1934-2017) med ”Sexualpolitiken” (1970), samtidigt som australiensiska Germaine Greer (född 1939) med ”Den kvinnliga eunucken” (1970).


Artikeln publicerades urspungligen på Nya Dagbladet 20 februari 2018


Ett halvsekel senare lever vi i feminismens baksmälla, och inga smärtstillande medel hjälper mot insikterna om vad denna i grunden marxistiska rörelse har fört med sig och fortfarande för med sig, inte bara för kvinnorna utan också för männen, barnen och hela mänskligheten.

När kvinnorna går fel följer männen efter.” – Mae West

Socialism är misslyckandets filosofi, okunnighetens krig och avundens evangelium; dess inneboende avsikt är att dela eländet lika.” – Winston Churchill

Feministikonen Kate Millett avled i höstas, 82 år gammal, i hjärtstillestånd. Två år före hennes död skrev hennes syster Mallory Millett en artikel där hon obarmhärtigt avslöjar sina egna upplevelser och åsikter om resultatet av systerns och andra kvinnoaktivisters radikalfeminism:

Så många förstörda liv.”

Det märks att Mallory Millett har kämpat hårt och länge med den lojalitetskonflikt som ligger i att öppet och offentligt ta avstånd från sin egen syster och hennes ideologi.

Hon skriver:

”Om du ser ett förräderi i det jag skriver, ett förräderi mot min syster: jag har kommit att identifiera mig med människor som Svetlana Stalin (Allilujeva) eller Juanita Castro; människor som talar klarspråk om en familjemedlem som har gjort stor skada.”

Jag, Julia Caesar, har översatt och redigerat Mallory Milletts artikel nedan.

Originalet går att läsa här.


 

”Jag gick ut universitetet som kommunist och ateist, precis som min syster Katie hade gjort sex år före mig. Efter flera år utomlands var jag nyskild och höll på att skapa ett nytt liv för min dotter och mig när Katie sa:

Kom till New York! Vi gör revolution! Vi bygger upp en nationell kvinnoorganisation, och du kan bli en del av den.”

Jag hade inte träffat henne på flera år. Så började min period som omedvetet vittne till historien. Jag bodde hos Kate och hennes japanske make, Fumio, när hon avslutade sin första bok, en doktorsavhandling vid Columbia University, ”Sexual Politics.” Det var 1969.

Kate erbjöd mig att gå med henne på ett möte hos en vän, Lila Karp. De kallade det en ”medvetandehöjande grupp”, en typisk kommunistisk övning, något som praktiserades i det maoistiska Kina. Vi samlades kring ett stort bord, och ordföranden öppnade mötet med litanior, något som liknade en katolsk mässa. Men nu var det marxism som predikades.

Varför är vi här idag?
– För att göra revolution!

Vilken typ av revolution?
– Kulturrevolution!

Och hur gör vi kulturrevolution?
– Genom att förstöra den amerikanska familjen!

Hur förstör vi familjen?
– Genom att förstöra den amerikanske patriarken!

Och hur förstör vi den amerikanske patriarken?
– Genom att krossa hans makt!

Hur gör vi det?
– Genom att förstöra monogamin!

Hur kan vi förstöra monogamin?
– Genom att främja promiskuitet, erotik, prostitution och homosexualitet!

Det de sa gjorde mig målös. Jag trodde inte mina öron. Vad var det här för människor?

De fortsatte med en lång diskussion om hur man går vidare mot de här målen genom att inrätta en nationell organisation för kvinnor. Det var tydligt att vad de ville ha var inget mindre än en fullständig dekonstruktion av det västerländska samhället. Strategin var att invadera varenda amerikansk institution. De måste alla infiltreras av ”revolutionen”: media, utbildningssystem, universitet, gymnasium, skolstyrelser. Sedan rättsväsendet, lagstiftarna, och även bibliotekssystemet.

De var som ett gäng fantasifulla och bortskämda barn. Själv var jag i chocktillstånd efter att ha bott i länder i tredje världen i flera år utan att kunna resa tillbaka till USA. Jag var en av dem som, när de återvände till amerikansk mark, kände extas när de var hemma i USA. Jag knäföll på marken och täckte den med kyssar. Jag hade insett hur fantastiskt mitt födelseland är och brydde mig inte om vad någon annan tyckte, eftersom de inte hade sett vad jag hade sett eller varit där jag hade varit. Jag hade vuxit ifrån kommunismen från min universitetstid.

Hur kunde tolv respektabla amerikanska kvinnor – privilegierade akademiker vid fina institutioner, med avancerade universitetsgrader, intelligenta och resonabla – hur kunde de tro att de skulle lyckas med sådan ondskefull grandiositet? Och varför?

Jag avfärdade det som luftslott. Jag fortsatte med mitt nya liv i New York, medan min syster blev känd för sina böcker och presenterades på omslaget av Time Magazine. Time kallade henne ”kvinnorörelsens Karl Marx”. Orsaken var att hennes bok innehöll en kurs i marxism för kvinnor.

Hennes tes var att familjen är en plats för slaveri, där mannen är förtryckare och kvinnan och barnen är proletariatet. Det enda hoppet för kvinnors befrielse är att springa för livet. Detta var den nya kvinnorörelsen. Kate Milletts böcker trollband de akademiska klasserna, och snart infördes ”kvinnostudier” vid högskolor över hela landet med hennes böcker som obligatorisk läsning.

Föreställ dig att en flicka på 17 eller 18 år sitter vid köksbordet med sin mamma. Mamman studerar kursplanen för dotterns första år på college. Där finns en kurs som heter ”Women’s Studies”.

Hmmm, det kan vara intressant”, säger mamman. ”Kanske kan du få något ut av det här.”

Hur skulle hon kunna misstänka att det här är en kurs där hennes dotter kommer att lära sig att hennes pappa är en skurk? Att hennes mamma är en dåre som tillåter en man att förslava henne med barbariska metoder som monogami, familjeliv och moderskap? Ett sådant slöseri med hennes talanger!

Flickan får inte följa i sin mammas fotspår. Det skulle vara att underkasta sig ett liv som redskap för någon dominerande man, en förtryckare som har hypnotiserat henne med trick som romantisk kärlek. ”Låt dig aldrig luras in i detta bedrägeri”, får hon lära sig. Men även om män inte är något att ha bör hon använda sig av dem för sin egen orgasmiska tillfredsställelse. Hon ska ligga med så många män som möjligt för att vara obunden och fri.

När professorerna i kvinnostudier är klara med din dotter kommer hon att vara ett skal av den oskyldiga flicka du kände, övertygad om att hon, även om hon ligger med varenda kille, inte bör bli gravid. Som utövare av promiskuitet blir hon expert på tekniker för att förebygga graviditet, i synnerhet abort.

Målet med kvinnors frigörelse är att få varje kvinna att förlora all empati för pojkar, män och spädbarn. De känsligaste aspekterna av hennes själ förråas tills hon inte har någonting emot att mörda sitt eget barn i livmoderns varma lilla skyddsrum. Hon kommer att bli undervisad om att hon, för att bli en fri kvinna, måste bryta mot lagen. Det är helt rimligt, eftersom all västerländsk lag, sedan Magna Charta och till och med tidigare, är en sammansvärjning av den onde vite mannen, vars verkliga syfte är att tvinga henne till slaveri.

Bryt mot lagen! Var en rebell! Var trotsig!”
Alla kvinnor är prostituerade”, kommer hon att få veta.

Du är antingen väldigt smart och använder sex för ditt eget nöje och utveckling som helt fri människa, precis som män, genom att vara promiskuös.

Eller du kan vara en professionell prostituerad, en lönsam affär för kvinnor.

Eller du kan låta dig duperas som din mamma och prostituera dig själv för en enda man, och därigenom låta dig kontrolleras av ”förtryckaren”. Alla gifta kvinnor är ”enmanshoror”.

Det finns inget slut på de absurditeter din unga dotter kommer att bli övertygad om att svälja.

Jag hoppar från kille till kille så mycket som jag vill, och ingen kan stoppa mig, för jag är frigjord!”

Med andra ord kommer de här människorna att göra din dotter till en slampa med min systers böcker som instruktionsmanualer.

Foto: Pixabay

Hon kommer att berätta för dig:

Jag kommer nog aldrig att gifta mig, och om jag gör det kommer det att vara efter att jag har etablerat min karriär” – vilket i dag ofta betyder aldrig.

Jag ska behålla mitt eget namn, och jag vill verkligen inte ha barn. De är så besvärliga och är bara i vägen.”

De kommer att säga till henne:

Låt inte någon man degradera dig genom att låta honom öppna dörrar för dig.”

Att bli kallad ”dam” är en förolämpning.”

Ridderlighet är ett medel för ägande.”

Jag känner kvinnor som föll för den här trosbekännelsen när de var unga och som nu, i 50-60-årsåldern, gråter av sorg över de barn som de aldrig kommer att få och som de kallblodigt tog livet av för att värna den tomma, kärlekslösa framtid som de nu lever i utan att kunna gå tillbaka.

Var är mina barn? Var är mina barnbarn?” snyftar de.

Många gånger har jag fått höra:

Din systers böcker förstörde min systers liv!”

Bette Davis (1908-1989)

Under samma tid som de här kvinnorna invaderade våra institutioner förändrades den amerikanska kvinnans karaktär drastiskt av förebilder som Rosalind Russell, Bette Davis, Deborah Kerr, Eva Arden, Donna Reed, Barbara Stanwyck, Claudette Colbert, Irene Dunn, Greer Garson. De var enastående kvinnor som inte behövde några maktlektioner och vars egna personligheter, liksom de karaktärer de tolkade, var starka och tydliga i konturerna. Deras röster var så olika att du kunde urskilja dem med detsamma.

Vi kände alla Rita Hayworths röst.

Vi kände alla Katherine Hepburns röst.

Kvinnorna i dagens Hollywood, efter den stora kvinnobefrielsen, ser alla exakt likadana ut, och deras röster låter likadant, dessa Julies och Jessicas! Den amerikanska kvinnans karaktär har snedvridits av den skadliga rörelse som kallas feminism. Varifrån kom den här vulgära, tatuerade, laglösa varelsen som utan att blinka mördar sitt barn och sedan går för att festa utan att känna något samvete eller ånger? Och detta under en så kort fas i historien?

Rita Hayworth (1918-1987). Foto: 20th Century Fox

När kvinnorna vid Lila Karps bord i Greenwich Village bestämde sig för att förstöra den amerikanska familjen genom att övertala unga kvinnor att hata västerländsk lag, män och äktenskap, fullföljde de precis vad de menade. Deras önskan – jag bevittnade det vid flera möten tills jag blev sjuk av deras hat – var att slita isär det amerikanska samhället, familjen och ”den patriarkale slavägaren”, det vill säga den amerikanske mannen.

Mao Zedong (1893-1976)

Vi är alla så upptagna med att gratulera varandra, eftersom Ronald Reagan ”vann det kalla kriget utan att skjuta ett enda skott” att vi helt missar sanningen – att Mao, med sin lilla röda bok, och Sovjet vann det kalla kriget utan att skjuta ett enda skott genom att ta över våra kvinnor, våra unga och sinnena på alla dem som låter sig handledas av Noam Chomsky och Howard Zinns läroböcker.

Om du ser ett förräderi i det jag skriver, ett förräderi mot min syster: jag har kommit att identifiera mig med människor som Svetlana Stalin (Allilujeva) eller Juanita Castro; människor som talar klarspråk om en familjemedlem som har gjort stor skada.

Lojalitet kan vara mycket destruktivt. Jag har varit en av de tysta, men till slut öppnar jag munnen. Flickor har utsatts för något ont i åratal. Det är ondska. Jag mår illa av det. Massförstörelsen, det oundvikliga resultatet av alla socialistiska/kommunistiska experiment, lämnar spillror efter sig.

Så mycket grace, kvinnlighet och skönhet som har gått förlorade.

Så många förstörda liv.”

 

Mallory Millett

 

Denna artikel har tidigare översatts till svenska och publicerats på Julia Caesars blogg

Om artikelförfattaren

Mallory Millett bor sedan 20 år tillbaka i News York City med sin make. Hon är chefsekonom på flera amerikanska företag och medlem i The David Horowitz Freedom Center.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Utställningen ”Nordbor” – ett måste för historieintresserade

publicerad 27 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Gustav Vasa innanför huvudentrén på Nordiska museet.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Nordiska museets utställning ”Nordbor” tog över fem år att färdigställa och resultatet är snudd på häpnadsväckande. En extra krydda är det faktum att man storsatsat på hittills okända levnadsöden, som samsas med mer välkända karaktärer.

Nordiska museets senaste utställning ”Nordbor” har äntligen sett dagens ljus efter åratal av planering och noggranna förberedelser. Fokus ligger på Nordens historia under de senaste 500 åren med start år 1500, det århundrade då många historiker menar att den moderna svenska staten grundlades.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 19 februari 2024.


”Nordbor” tar besökarna på en tidsresa över ett helt våningsplan med hela 27 rum och visar upp över 4 000 föremål och bilder. Varje historisk period, från 1500-talet till 2000-talet, belyses med specifika teman och händelser som format Nordens utveckling.

Resultatet överträffar förväntningarna med enastående detaljrikedom och unika artefakter.

Nordiska Museet Stockholm
Nordiska Museet i Stockholm. Foto: Nya Dagbladet

Barnmorskor, konditorer och kungar

Den storslagna utställningen, som passande nog markerar avslutningen av museets 150-årsjubileum (2023), introducerar oss dessutom till 22 verkliga personer vars levnadshistorier tidigare varit förbisedda i litteraturen och på museerna.

Bland dessa finner vi resenären Samuel Kiechel från 1500-talet, godsägaren Maria Sofia De la Gardie från 1600-talet, barnmorskan Catharina Koberg från 1700-talet och konditorn Wilhelm Davidson från 1800-talet, som alla delar scenen med mer välkända figurer som Gustav Vasa, Karl XII, Gustav III och August Strindberg.

Särskild uppmärksamhet ägnas åt den samiska kulturen som fungerar som en röd tråd genom utställningen. Med omkring 300 samiska föremål från museets samlingar visas en mångfald av artefakter, inklusive unika teckningar av författaren och konstnären Johan Turi (1854-1936).

Nordbor samer Nordiska Museet
Några av de samiska föremål som visas på utställningen ”Nordbor”. Foto: Nya Dagbladet.

Gällande 1500-talet (Äldre Vasatiden) utforskar utställningen inte bara den samiska kulturen utan även Gustav Vasas regeringstid, kyrkans ställning i landet och Sveriges inblandning i olika krig.

1600-talet (Stormaktstiden) kastar ljus över folkets lidande på grund av krigen. Krigen tvingade staten att höja skatterna och påföra ytterligare bördor på redan hårt ansatta människor.

1700-talet (Frihetstiden) fokuserar på Gustav III:s regeringstid och spridningen av borgerligheten, samtidigt som upplysningstidens idéer om jämlikhet och välfärd börjar få fäste. Här behandlas även Karl XII:s öde år 1718.

1800-talet (Union och Industrialisering) belyser upplysningstidens framsteg, acceptansen av religionsfrihet och ökningen av nykterhetsrörelsen. Samtidigt som folket led av sviterna efter århundraden av krig tog Sveriges socialdemokratiska arbetareparti (SAP) form år 1889 och kafékulturen blev en populär fritidssyssla.

Nostalgitripp

Vad 1900- och 2000-talet anbelangar – århundraden som många besökare själv upplevt och upplever – får man vackert bege sig till Nordiska Museet själv för att veta vad som där väntar. Jag törs lova så mycket som att man inte blir besviken.

Den som hade pojk- eller flickrum under senare halvan av 1900-talet får en resa längs minnenas väg som verkligen håller måttet.

Nordbor 1900-talet Nordiska Museet
Exempel på 1970-talets folkhem i utställningen ”Nordbor”. Foto: Nya Dagbladet.

”Nordbor” på Nordiska museet lyckas skapa en mångfacetterad och engagerande resa genom Nordens och i synnerhet Sveriges rika historia. Besökarna får uppleva inte bara de välkända gestalterna utan även de dolda hjältarna och vardagshjältarna som format vår gemensamma historia.

Ett extra plus är att de ansvariga bakom utställningen lagt fokus på historiska händelser utan att låta sig påverkas av samtida politiska strömningar.

Den som besöker utställningen – vilket varmt rekommenderas – får ta del av historiska skeenden. Något som torde vara själva drivkraften bakom dylika projekt.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.