Forskare: 5G kan ha förvärrat covid

publicerad 9 december 2021
- av Redaktionen
5G-millimetervågstekniken inverkar bland annat negativt på upptaget av D-vitamin, menar forskare.

Det finns ett samband mellan skadliga effekter från strålning efter de senaste årens utbyggnad av trådlös kommunikation och covid-19. Forskare menar att 5G och 4G kan ha förvärrat covid-19 pandemin genom att försämra immunförsvaret. Två vetenskapliga artiklar som publicerats under 2021 pekar på samband.

Strålning från trådlös teknik och särskilt från 4G och 5G har inverkat negativt på immunförsvaret hos människor så till den grad att den gjort att fler insjuknat i covid-19, menar kanadensiska och amerikanska forskare.

I artikeln Evidence for a connection between coronavirus disease-19 and exposure to radiofrequency radiation from wireless communications including 5G”, publicerad i Journal of Clinical and Translational Research den 29 september, drar Beverly Rubik och Robert R. Brown vid Saybrook University slutsatsen att utbyggnaden av 5G och 4G kan ha bidragit till att fler insjuknat i covid-19.

Rubik och Brown sammanställer där forskning om inverkan av strålning från trådlös teknik på covid-19 genom dess inverkan på immunförsvaret. Strålningen från 5G-systemet, som även innebär en förtätning av antalet basstationer för 4G, orsakar en rad skadliga stresseffekter på levande organismer, noterar forskarna.

Man pekar på att skadlig påverkan av denna form av strålning dokumenterats i den vetenskapliga litteraturen sedan 1960- och 1970-talet, även vid nivåer som är långt under nuvarande referensvärden, och att detta tar sig uttryck i en ökad förekomst av flera olika fysiska och psykiska symptom och sjukdomar.

I april tidigare i år publicerades även artikeln – “COVID-19 Attributed Cases and Deaths are Statistically Higher in States and Counties with 5th Generation Millimeter Wave Wireless Telecommunications in the United States” – i Medical Research Archives, författad av Angela Tsiang och Magda Havas vid Trent University.

Tsiang och Havas har analyserat antal rapporterade fall av covid-19 och antalet rapporterade döda med covid-19 per 100 000 invånare för USA:s 50 stater och större kommuner. De har vidare studerat om det finns ett samband mellan antalet smittade fall och dödsfall och utbyggnad av 5G vid högre frekvenser, så kallade millimetervågor, som syftar på frekvenser över 30 GHz.

De fann ett statistiskt signifikant samband mellan ökat antal fall och dödsfall och utbyggnad av 5G-millimetervågsteknik. Slutsatsen som dras specifikt är att det finns ett samband mellan exponering för millimetervågstekniken och fler rapporterade fall och dödsfall med covid-19.

Tsiang och Havas pekar på att strålningen orsakar förändringar i blod, oxidativ stress, försämrat immunförsvar och påverkan på hjärta och nervsystem. Man trycker särskilt på att strålning från trådlös teknik kan orsaka försämrat upptag av vitamin-D, vilket i sin tur har betydelse för insjuknande i covid-19.