Volkswagen kan lägga ner tyska fabriker

publicerad 3 september 2024
- av Isac Boman
Volkswagens fabrik i Wolfsburg.

För första gången under sin 87-åriga historia överväger Volkswagen att stänga fabriker i Tyskland.

– Den europeiska fordonsindustrin befinner sig i en mycket krävande och allvarlig situation, menar Oliver Blume, vd för Volkswagen Group.

– Den ekonomiska miljön har blivit ännu tuffare och nya konkurrenter tar sig in på den europeiska marknaden. I synnerhet Tyskland som tillverkningsland halkar efter alltmer när det gäller konkurrenskraft, förklarar han vidare, och det är framförallt konkurrensen från kinesiska tillverkare av elfordon som har en tydlig påverkan på den tyska biljätten.

För att ”framtidssäkra” företaget kan fabriksnedläggningar även i Tyskland vara aktuella, men man försöker också säga upp anställningsskyddsavtal med fackföreningar som funnits ända sedan 1994.

Volkswagen inledde i slutet av förra året ett kostnadsbesparingsprogram på 10 miljarder euro, men fortsätter att tappa marknadsandelar i Kina – som idag är den enskilt största marknaden. Under första halvåret av 2024 minskade leveranserna till kinesiska kunder med 7 procent, jämfört med samma period 2023, och koncernens rörelseresultat föll med 11,4 procent till 10,1 miljarder euro.

I Kina är det lokala märken som lockar allt fler kunder, exempelvis BYD, som också i allt högre utsträckning bedöms kunna utmana Wolkswagen på den europeiska marknaden.

– Vårt huvudsakliga åtgärdsområde är kostnadsbesparingar. Vi har gjort alla de organisatoriska åtgärder som behövs och nu handlar det om kostnader, kostnader och kostnader, betonade Blume och tillade att “situationen är extremt spänd och kan inte lösas genom enkla kostnadsbesparande åtgärder“.

“Hotar jobb och arbetsplatser”

Besparingsplanerna förväntas möta stort motstånd hos anställda och fackförbund, och IG Metall som är ett av Tysklands största fackförbund menar att biltillverkarens ”dåliga ledning” ligger bakom den uppkomna situationen.

Idag presenterade styrelsen en oansvarig plan som skakar själva grunden för Volkswagen och som utgör ett massivt hot mot jobb och arbetsplatser”, skriver man i ett uttalande.

Detta tillvägagångssätt är inte bara kortsiktigt utan också mycket farligt – det riskerar att förstöra Volkswagens hjärta… Vi kommer inte att tolerera planer som företaget gör på bekostnad av arbetskraften”.

Volkswagen har idag cirka 683 000 anställda runtom i världen, och nästan 300 000 anställda i Tyskland.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!