The Guardian i samarbete med Unilever

publicerad 19 februari 2014

Den engelska dagstidningen The Guardian inleder ett redaktionellt samarbete med det kontroversiella livsmedelskonglomeratet Unilever. Det betyder att The Guardian nu kommer att publicera artiklar som är sponsrade av Unilever.

Foto: Flickr/Sean Biehle/CC BY-SA 2.0
Foto: Flickr/Sean Biehle/CC BY-SA 2.0

Enligt engelsk branschmedia rör det sig om ett avtal i mångmiljonklassen – eller rättare sagt tiotals miljoner pund. Samarbetet mellan konglomeratet och dagstidningen är en del av de sistnämndas nya satsning kallad ”Guardian Labs”.

Jobbar med live-events
Guardian Labs kommer från och med i mars att dra i gång satsningen och kampanjen på riktigt när man presenterar interaktivt medieinnehåll och live-events.

The Guardians utvalda redaktion bestående av 133 journalister kommer alltså att samarbeta och jobba nära Unilevers marknadsföringsavdelning.

”Det nya partnerskapet med Unilever kommer att skapa en skräddarsydd plattform för att öka medvetenheten och främja debatten om hållbarhetsfrågor. Slutligen ska människor uppmuntras att leva ett mer hållbart liv”, skriver tidningen i ett pressmeddelande på hemsidan.

“Får kontakt med konsumenter”
Unilever ser positivt på avtalet vilket gör att deras varumärke får utrymme i sponsrade artiklar som handlar om hållbarhetsfrågor.

– Vårt partnerskap med Guardian Labs ger oss ett innovativt och unikt sätt att få kontakt med ett större antal konsumenter än någonsin tidigare, i sina hem och på resande fot, säger Jon Goldstone från Unilever.

Unilever är ett av världens största konglomerat. Man äger bland annat följande varumärken: Lipton, Knorr, GB Glace, Ben & Jerry’s, Becel, Milda, Rexona, Axe, Dove, Via och Sunsilk.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!