Utrikes

Storbritannien fryser RT:s bankkonton

Rysslands president Vladimir Putin under ett besök till RT:s huvudkontor i Moskva

Den ryska public service-kanalen RT, tidigare Russia Today, har fått sina bankkonton i Storbritannien frysta. Detta har fått Rysslands utrikesdepartement att reagera.

Det ryska utrikesdepartementet är enligt RT:s uppgifter upprörda över kanalen fått sina bankkonton frysta av NatWest Bank, som är ett dotterbolag till den statliga storbanken Royal Bank of Scotland, som till 73 procent ägs av den brittiska staten.




“Detta beslut är obegripligt och kommer utan förvarning. Det är dock inte i strid med de otaliga åtgärder som har vidtagits i Storbritannien och Europa under de senaste åren för att rent av hindra RT:s arbete”, heter det i ett uttalande från RT:s presstjänst.

Tidigare har USA:s utrikesminister John Kerry anklagat RT för att vara ett propagandaorgan åt president Vladimir Putin, särskilt kring händelser som konflikten i Ukraina.

– Den regeringsfinansierade propagandakanalen Russia Today sprider president Putins fantasier om ukrainska händelser, sade Kerry.

NatWest Bank har inte motiverat sitt beslut att frysa kontona mer än att påpeka att man gjort en översyn av ärendet.

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!




  • Ämnen:
  • RT
  • Russia Today