Propaganda förtäckt som nyheter i statlig television

publicerad 27 juni 2012

Den statliga televisionen i Storbritannien ber deras finansiärer, det vill säga skattebetalarna om ursäkt då det uppdagats att flertalet nyhetsinslag och dokumentärer producerade på uppdrag av BBC hade finansiella länkar mellan producenten och programmens innehåll.

 

Ett Londonbaserat produktionsbolag producerade material åt statstelevisionen för så lite som ett pund per inslag. Anledningen till detta var att bolaget även drev PR verksamhet som tjänade miljontals pund från klienter som figurerade i inslagen. Dessa klienter bestod både av multinationella företag såväl som utländska regeringar.

Statstelevisionen i Storbritannien har liknande SVT direktiv om fri och opartisk rapportering utan kommersiella eller politiska kopplingar som grundläggande argument för att kanalen även i fortsättningen skall vara skattefinansierad. Frågan är om denna incident var en isolerad händelse unik för Storbritannien eller en liten del av ett mycket större problem.

Om incidenten är toppen av ett isberg där detta är ett sätt för pengastarka intressenter så som globala företag och internationella organisationer att producera propaganda förtäckt som nyheter vilket är ämnat att visas på och sammankopplas med media som utger sig för att vara fria från ekonomiska incitament som ett sätt att påverka och vilseleda opinionen inom dessa länder skulle det självklart vara en journalistisk skandal av oöverträffad magnitud.

Samtidigt som det till viss del skulle förklara den mediala likriktningen i rapporteringen av vissa frågor från såväl privat som statlig media i många länder.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.