Kinesiska hotell portar elfordon från parkeringsgarage

publicerad 20 september 2024
- av Jan Sundstedt
Elbil
Elbilar världen över blir allt oftare föremål för plötsliga bilbränder (arkivbild Sverige).

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Hotellägare i Zhejiang-provinsen, Kina, har sedan en tid börjat förbjuda elbilar från att parkera i hotellens garage. Detta som en reaktion på flera allvarliga bränder orsakade av litiumjonbatterier – batterier som kan explodera vid överhettning eller skadas på annat sätt.

Experter varnar dock för att nyhetsflöden på sociala medier kan överdriva hotet och skapa onödig rädsla.

Bränder som involverar elbilar och andra fordon drivna av litiumjonbatterier har blivit en allt större källa till oro bland näringsidkare i Kina.

Under maj i år rapporterades minst elva bränder från staden Hangzhou, vilket fått fastighetsägare i flera städer i Zhejiang-provinsen att agera, berättar australiska news.com.au.

På flera hotell och byggnader har skyltar satts upp som informerar om förbudet och hänvisar ägare av elfordon till andra parkeringar.

Explosiv batteriteknik och låg takhöjd problematisk kombination

Det är framförallt batteritekniken som skapat oviljan att låta bilarna parkeras i underjordiska garage. Litiumjonbatterier är kända för sin höga energitäthet, vilket gör dem effektiva men också farliga att hantera. När de överhettas kan de drabbas av så kallad ”termisk rusning”, vilket innebär att batteriet börjar generera en extrem värme som ibland leder till explosioner.

Förutom problemen med själva batteritekniken är ett annat problem att många parkeringsgarage i Kina har lågt i tak, vilket försvårar brandbekämpning då brandbilar inte kan ta sig in.

Hussein Dia, professor i “framtida mobilitet” vid Swinburne University, förklarar att ungefär 95 procent av batteribränder klassas som antändningsbränder, vilka producerar jetliknande, riktade flammor.

Översättning: “Kinas säkerhetsolyckor med nya energibilar är frekventa, och många hotell och kontorsbyggnader i Zhejiang-provinsen har förbjudit nya energibilar att parkera i underjordiska garage, vilket väcker oro”.

Elsparkcyklar och elcyklar största bovarna

Batteribränder i mindre fordon som elsparkcyklar och elcyklar är särskilt vanliga. Under första halvåret 2023 rapporterades hundratals batteribränder globalt, vilka resulterat i flera allvarliga skador och dödsfall.

Under första halvåret 2023 visar EV Firesafe-data att de stod för mer än 500 batteribränder, 138 skador och 36 dödsfall över hela världen. Under samma sex månader resulterade 35 batteribränder i elfordon i åtta personskador och fyra dödsfall, förklarar Hussein Dia.

Professor Dia betonar emellertid att elbilar använder mer sofistikerad design och har mer avancerade kylsystem som gör dem säkrare än mindre fordon.

Alla elfordon är dock inte lika riskfyllda. Vissa fordonsmodeller som exempelvis Tesla, har i Kina ett bättre rykte än många andra bilmärken när det kommer till säkerhet.

Tesla själva rekommenderar i händelse av batteribrand att man låter den brinna ut. Detta då vatten kan förvärra situationen genom att skapa vätgas – som i sin tur är brandfarlig.

I en rapport från 2020 uppger Tesla att deras bilar registrerade en brand för varje 330 miljoner kilometer som kördes. Enligt amerikanska myndigheters officiella uppgifter var motsvarande siffra för bensin- och dieselfordon en brand per 30,6 miljoner kilometer.

Sociala medier förstärker oro

Forskare menar att sociala medier bidrar till att förstärka oron kring elfordonsbränder, men att risken för att ett elfordon antänds spontant är relativt liten.

En rapport från University of California, Berkeley, bedömer att bensindrivna fordon är nästan 30 gånger mer benägna att fatta eld än elfordon. Trots detta riskerar det ökande antalet elbilar att leda till fler incidenter och allvarliga tillbud.

Den kraftiga ökningen av antalet elfordon innebär att det behövs finansiering nu för att säkerställa att brandmännen kan hantera eventuella bränder på ett effektivt sätt, konstaterar professor Dia.

Litiumjonbatterier kräver skräddarsydda metoder för brandsläckning, något som ännu inte fullt utvecklats.

Vi har fortfarande begränsade data om brandrisken i elfordon, varav de flesta är relativt nya. Mer statistiskt tillförlitliga jämförelser kräver mer data över mycket längre tidsperioder, betonar professor Dia.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!