Top Secret – klassiska dumheter av yttersta märke

Top Secret är en milstolpe i komedigenren och även starten på Val Kilmers karriär. För den delen är den fortfarande uppfriskande humormedicin i dagens allvarliga tidevarv.

publicerad 12 mars 2022

Konstellationen Jim Abrahams och bröderna David och Jerry Zucker borgade under lång tid för komedier som inte liknade många andra. Deras specialitet var att stapla galenskap på galenskap i nästan varje ruta. Publiken skulle inte få tid till vare sig andrum eller eftertänksamhet. Andra knep i skojlådan var exempelvis att använda sig av sköna ordvitsar samt herrarnas underbara känsla och timing att leka med grammatik. Som till exempel litterära begrepp och semantik. Klart inspirerade av samtliga arvtagare till stollar som bröderna Marx och Mel Brooks, blev dessa tre herrar snart stilbildande i komedigenren.

Långfilmsdebuten kom med 1980-års Airplane (Titta Vi Flyger) och blev en omedelbar succé. Uppföljaren till denna komedipärla blev det som av många fans fortfarande anses vara deras förnämsta: Top Secret. Detta är en av roligaste komedier jag vet. En underbar blandning av hejdlös drift med Elvis Presley-filmer, musikaler, spionthriller, action och rena dumheter. Manuset driver hejdlöst med allt ifrån 60-tales surfvåg, franska motståndsrörelsen under andra världskriget till spänningarna under kalla kriget.

Nick Rivers (Val Kilmer) är en amerikansk Elvis-liknande rockstjärna som får äran att representera USA i dåvarande Östtysklands årliga Kulturfestival. En kulturfestival som i hemlighet tjänar den DDR-liknande regeringen som en avledningsmanöver för en militär operation, med avsikt att återförena Tyskland under ett styre och en flagga. Vid en middag till Kulturfestivalens ära möter Nick den vackra och mystiska Hillary Flammond (Lucy Gutteridge). Det visar sig snart att Hillary (”who’s bosom defies gravity”) är medlem av den lokala motståndsrörelsen och på flykt undan myndigheterna. Då Nick märker att hon är i knipa fattar han beslutet att hjälpa henne och – som det visar sig – hennes av regimen kidnappade far, vetenskapsmannen Dr. Paul Flammond (Michael Gough).

Vi får sedan följa paret på dess desperata flykt undan en illvillig regims långa tentakler och deras förtvivlade kamp mot onda makter samt möjliga förrädare inom motståndsrörelsen. Dessutom måste de se till att befria Dr. Flammond, innan han under tvång färdigställt Domedagsmaskinen för regimens ondskefulla syften. Till råga på allt måste Nick även hinna med att uppträda på Kulturfestivalen, undvika kärlekskranka tjurar, vinna Hillarys hjärta och ducka för smockor under vattenytan.

Top Secret är 90 minuters dumheter av yttersta märke. Manuset som är skrivet i samklang av samtliga tre herrar är fyndigt, smart – och totalt befriat från politisk korrekthet. Här gäller det att hänga med i svängarna då det går undan. En klar fördel är om man är någorlunda bevandrad i det engelska språket, då lejonparten av skämten nog går hem bättre på sitt originalspråk.

Regin är helt i linje med manuset: fartfyllt, fräckt och smidigt. Val Kilmer är magisk i rollen som Nick Rivers och det är svårt att tro att detta är hans första större filmroll. Det är verkligen ingen roll att ta lätt på utan den kräver mycket av sin aktör då allt ifrån sång, dans, mimik, timing och rörelsemönster måste sitta perfekt. De övriga rollerna är även de mitt i prick. Håll utkik efter härliga insatser från karaktärsskådespelare som Peter Cushing, Jeremy Kemp och inte minst Dr. Zhivago själv: Omar Sharif. Gör dig själv och din själ en tjänst redan ikväll. Glöm omvärlden för en stund och se Top Secret. Du blir inte besviken.

Top Secret är en amerikansk komedifilm från 1984. Den regisserades av David Zucker, Jim Abrahams och Jerry Zucker. De tre regissörerna skrev manuset tillsammans med Martyn Burke. Filmen var Val Kilmers genombrott.