Nya Harry Palmer: Stilig spänning i lugnt tempo

Den som uppskattar för ett lugnare tempo, spioner och sextiotalsnostalgi utlovas en högtidsstund med den nya tv-serien om Harry Palmer som är mer trogen sin romanförlaga jämfört med filmen som släpptes 1965.

publicerad 30 april 2022

Som den borne cineast undertecknad uppfattar sig själv, finns det dock emellanåt utrymme för utsvävningar. Dagens recension är en sådan i form av en tv-serie. Den av brittiska ITV Studios producerade The Ipcress File (svensk titel Harry Palmer).

Källmaterialet är hämtat från debutromanen av författaren Len Deighton. En synnerligen begåvad författare inom genrer såsom spion- och thrillerromaner och som av mången expert på området anses som en av de främsta tillsammans med legender som Ian Fleming och John Le Carré.

Boken har filmats tidigare och då med Michael Caine i huvudrollen som Harry Palmer. Filmen The Ipcress File, från 1965, är intressant ur flera perspektiv. Denna förnämliga kalla kriget-thriller producerades av ingen mindre Harry Saltzman, som är den ena halvan av det ursprungliga producentparet till filmserien om James Bond. Denna för filmen The Ipcress File viktiga ingrediens – samt det faktum att ett flertal andra viktiga personer inom produktionsteamet bakom agent 007 – bidrog till succéserien (tre filmer) om spionen Harry Palmer. Jag drar på mina nostalgiska smilband när jag i tv-seriens förtexter ser namnet Saltzman ånyo uppenbara sig, barnen Steven och Hilary är nämligen exekutiva producenter till 2022 års tv-serie.

Vi spolar fram till i år och romanen har så filmatiserats ännu en gång i form av en tv-serie. Serien utspelar sig vid Kalla kriget på 60-talet då en brittisk forskare kidnappas av östblockets styrkor för sin expertis inom kärnvapenteknik. Eller är det verkligen östblocket som ligger bakom? En avdelning inom den brittiska underrättelsetjänsten inleder således en fritagningsoperation, ledd av dess chef Major Dalby. Som ett led i operationen rekryterar man sergeant Harry Palmer. En karaktärsmässigt något tvivelaktig, men påhittig brittisk soldat stationerad i Östberlin. På grund av vissa förehavanden i Berlin, utanför lagens råmärken, har Palmer dock hamnat i militärfängelse hemma i England. Major Dalby lyckas få Harry Palmer villkorligt frigiven, i utbyte mot dennes löfte att bistå operationen. Den till synes enkla operationen expanderar snabbt när Palmer och hans partner Jean Courtney försöker upptäcka vem och vilka, inom sina allierade och deras motståndare, de faktiskt kan lita på.

Harry Palmer är ett uppfriskande litet tv-piller. Personligen dröjde det inte mer än ungefär 20 minuter in i handlingen innan jag var fast. Mitt omdöme må ha viss grund i faktumet att jag är förtjust i biofilmen men oavsett detta är Harry Palmer ett stycke fullödig helgunderhållning. I och med att handlingen löper över sex avsnitt blir givetvis resultatet att vi bjuds på mer samt utförligare intriger överförda från text till bild. Således är tv-serien Harry Palmer mer trogen sin romanförlaga jämfört med 1965 års film. Vissa skeenden och händelser är något modifierade men inget som stör upplevelsen överlag.

Skådespelarna är utmärkta och höjer serien över genomsnittet, där huvudrollerna spelas av Joe Cole, Tom Hollander och Lucy Boynton. Cole har fått viss kritik för sin tolkning av Palmer men denna kritik anser undertecknad vara oförtjänt. Han gör sin version av karaktären och försöker inte imitera Michael Caine.

Manuset ger oss utmejslade karaktärer. Oaktat vilken sida av vän/fiende-skalan man bevittnar är världen grå och inte svart-vit. Regin av James Watkins är utsökt återhållsam och låter tittaren långsamt, sakta och säkert följa ett drama utan att vi får spasmer. Fotot är vackert och skickar oss raskt tillbaka till 60-talets grälla färgpalett. Åtminstone som många av oss födda 1967 eller senare vill att det ska se ut. Design, sceneri och kostymavdelning gör det till en stilig tv-serie.

Särskilt den som har fäbless för nostalgi, ett lugnare tempo, spänning, spioner och sextiotal utlovas en högtidsstund.

Harry Palmer (The Ipcress File) är en brittisk agentthriller baserad på boken med samma namn som kom ut 1962, skriven av Len Deighton. Serien är skriven av John Hodge och regisserad av James Watkins.

Serien kan ses på SVTplay.