Ford Focus bjuder på säkra vägegenskaper

publicerad 13 februari 2014
- av Tege Tornvall

I sin jakt på lägre förbrukning och renare avgaser ersätter dagens motorkonstruktörer höga varvtal med högt tryck i motorn. Det gör de genom direktinsprutning av bränslet samt avgasturbo, båda under högt tryck. Turbon återför avgaser till cylindrarna igen. Ju högre tryck, desto mer kraft i motorn.

Inte effekt, utan kraft. Effekten mäter det utförda arbetet. Kraften utför arbetet. Effekten mäter vi i hästkrafter (hk) eller Watt, kraften i Newtonmeter (Nm). Effekt är kraft per tidsenhet. Kraft är massa per sträcka.

För att rubba en tung byrå utövar vi kraft. För att sedan skjuta den uträttar vi arbete. Nästan aldrig utnyttjar en bilförare i vardagen motorns fulla effekt. För jämn fart i 100 km/h på högsta växeln utvecklar moderna bilmotorer bara 30-40 hk.

Men varje gång vi trycker på gaspedalen får motorn mer bränsle och utvecklar mer kraft. Trycker vi hårt, kommer hela kraften – med motsvarande törst. Men full effekt når vi knappast förrän vid toppfart – strängt förbjudet!

Avgörande i vardagen är därför kraften. Men fortfarande jämförs motorers prestanda i hk, inte i Nm.

Fords snålmotor
Ett bra exempel är Fords senaste bensindrivna 3-cylindriga 1-litersmotor med turbo och direktinsprutning. Dess högsta kraft är 170 Nm och kommer redan vid knappt 60 km/h på hösta växeln i småbilen Fiesta och lilla mellanklassaren Focus.

Den senare som kombi är för många lagom stor för affärs- och yrkesresor. Den rymmer fyra rätt bekvämt och fem om det kniper. Bagagerummet tar 490-1515 liter utan resp. med fällt baksäte. Ca 120 Nm per ton tjänstevikt räcker för 0-100 på fullt tillräckliga ca 12 sekunder.

Motorn finns med två effekter men samma kraft. 100 hk-motorn skall klara 185 km/h, medan 125-hästarn pressar sig upp i 193 – båda rent akademiska. Men 125-hästarn med 6 växlar är längre växlad och gör bara 2.670 v/min vid motorvägsfart 110 km/h. Det ger lägre förbrukning och vilsammare färd än 100-hästarn, som med bara 5 växlar snurrar 3.070 v/min i samma fart.

I blandad EU-cykel skall de dra 4,8 resp. 5,1 l/100 km, men i praktiken ligger man runt 6-7 liter. Det är bra det med och föga mer än Fords kraftigare men dyrare snåldieslar drar. De ger från 95 hk/230 Nm till 115 hk/270 Nm och passar bättre med full last. Med 1,8-1,9 ton blir den lilla 1-litersmotorn seg.

Förarplatsen är bekväm men har för många och svårnådda reglage på mittkonsolen och för klen sikt bakåt och snett bakåt med hög midja och tjocka stolpar. Förarplatsen är varken spelhall eller kommunikationscentral utan en arbetsplats. Allt som stör förarens koncentration på väg och trafik ökar olycksrisken.

Men det tar Focus igen på vägen med säkra vägegenskaper och ett spänstigt, välbalanserat och väl avfjädrat chassi. Dock är den i bredaste laget för trånga ytor. P-platser blir inte större.

 

Tege Tornvall




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.