Drive: Engagerande film noir

Modern film noir med ett vasst manus i händerna på en spännande dansk regissör. Addera Ryan Gosling och en skopa övervåld så får vi en förnämlig rätt serverad i form av "Drive".

publicerad 12 februari 2022

När den kritikerhyllade dramathrillern Pusher gjorde publiksuccé 1996, blev i ett slag den långfilmsdebuterade regissören Nicolas Winding Refn ett namn att lägga märke till. Med sin smått obehagliga realism och inblick i Köpenhamns knarkstinna undre värld blev Pusher snabbt något av en kultklassiker. Otäck och våldsam men samtidigt synnerligen underhållande – den där typen av film med ett ämne man tyvärr alltför väl vet existerar men ändå inte kan låta bli att fascineras utav. I kölvattnet av succén följde så även en Pusher II och Pusher III.

Det var endast en tidsfråga innan utlandet skulle kalla på herr Refn och dennes tjänster. Först ut var filmerna Bronson och Valhalla Rising innan det blev dags för Hollywood och Los Angeles, Kalifornien, att kliva in på scenen. Detta i form av den högoktaniga thrillern Drive – en så kallad ”film noir” i modern tappning. Handlingen kretsar kring den namnlöse ”the kid” alternativt ”the driver” (Ryan Gosling).

Denne the kid försörjer sig på diverse sysselsättningar som alla är relaterade till bilar; stuntförare, mekaniker samt ett något mer tvivelaktigt yrke; flyktförare för brottslingar. I det senare ”jobbet” är han som sagt enbart förare, varken mer eller mindre, inklusive att bära vapen eller att på annat sätt vara de kriminella behjälpliga. Hans uppgift är enbart att se till så att ”kunderna” kommer undan lagens långa arm.

En av hans grannar är den trevliga och ensamstående mamman Irene (Carey Mulligan). De tu inleder vad som först är en vänskapsrelation men det dröjer inte länge innan attraktion uppstår. Irenes man, Standard Gabriel (Oscar Isaac), är en småbrottsling som sitter inne för ett i filmen icke namngivet brott. I fängelset har denne dragit på sig beskyddarskulder och nu vill fähundarna bakom detta ”beskydd” ha tillbaka sin pengar – med ränta. För att skydda Irene och hennes son beslutar sig the kid för att hjälpa Standard med det rån som han av fruktan för sin familjs välmående tvingas utföra. Hur detta fortlöper, får ni själva ta reda på…

Drive är inspelad och utspelas i och omkring mer eller mindre kända platser i Los Angeles, platser som tas synnerligen väl tillvara på. Några känner vi igen från andra filmer, andra kanske inte fullt så välkända. Fotot är emellanåt magiskt lockande med en stark färgpalett. Regissör Refn och dennes fotograf tar väl tillvara på vidvinkelformatet. Varje ruta känns genomtänkt. Storyn är dramatisk, spännande och engagerande. Handlingen och dess persongalleri är väl utmejslade. Dialogen är härligt sparsam men när det väl sägs något är det som att varje mening har en avsikt och ett syfte. Regin är superb och man märker hur väl Refn kan denna värld av film noir. Karln har gjort sin läxa om Polanski och sin Bogart. Klanderfria skådespelarinsatser rakt igenom. Gosling är i sedvanlig ordning utmärkt och övriga är inte långt efter. Håll utkik efter ett välkänt Breaking Bad-ansikte.

Filmen är extremt våldsam så detta är inget för de yngre. Vi andra erbjuds däremot en högtidsstund av Sam Peckinpah-liknande ultravåld. Ta lördagen ledigt och se Drive, ni blir inte besvikna.

Drive är en amerikansk action- och dramafilm från 2011 regisserad av dansken Nicolas Winding Refn. I rollerna ses bland andra Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston och Albert Brooks. Filmen är den enda som Winding Refn regisserat utan att själv medverkat i manusskrivandet.