Våldet i isländska skolor har ökat och lärare vittnar om en alltmer ohållbar situation. Samtidigt saknas resurser och befogenheter för att hantera problemen.
På mellanstadieskolan Breiðholtsskóli har det framkommit att elever utsätts för mobbing, misshandel och sexuella övergrepp av andra elever. Även lärare har drabbats av fysiskt våld. Barnen uppges vara rädda för att gå till skolan, och deras studieresultat har påverkats kraftigt, rapporterar Iceland Monitor.
Förra veckan slog lärare och skolpersonal larm om att våldet eskalerat till en ohållbar nivå och att skolan saknar resurser för att hantera situationen. Birna Gunnlaugsdóttir, lärare och facklig representant, menar att Islands inkluderande utbildningspolitik inte är hållbar och har lett till att lärare saknar befogenhet att ingripa vid våldsamma incidenter. Tidigare kunde elever med beteendeproblem placeras i särskilda enheter, och lärare hade möjlighet att avlägsna störande elever från klassrummen.
– En förövare kan bara bli avstängd i högst två dagar. Sedan kommer de tillbaka och sitter vid samma bord som offret. Det är inte bara absurt – det är en pågående våldscykel, säger Birna, enligt den isländska statskanalen RUV.
Våldet i isländska skolor har ökat och oron har pågått länge, enligt Þorsteinn Sæberg, ordförande för Skólastjórafélag Íslands, det isländska skolledarförbundet. Allvarliga incidenter har rapporterats över hela landet, och vissa skolor har till och med börjat anlita säkerhetsvakter. Sæberg menar också att den inkluderande utbildningspolitiken kan ha gått för långt.
– Som en del av denna policy avskaffade vi nämligen alla typer av specialiserade insatser i våra skolor, där vi kunde ta itu med enskilda elevers utmaningar med större expertis än i en allmän klassrumsmiljö. Genom att införa inkluderande undervisning tog vi bort dessa stödåtgärder, säger han.
Vågar inte ingripa
Resurserna för att hantera det ökande elevvåldet är otillräckliga, och bristen på kvalificerad personal förvärrar situationen. Samtidigt lockar läraryrket allt färre. Vissa lärare har utbildats i fysisk interventionsteknik för att hantera våldsamma incidenter, men många vågar inte ingripa av rädsla för att bli stämda. Det har förekommit flera fall där lärare och annan skolpersonal hamnat i rättsliga tvister efter att ha försökt stoppa våld, vilket har en avskräckande effekt på yrket.
Att enbart stänga av elever med problem är ingen lösning, menar Sæberg. I stället behövs skräddarsydda insatser från myndigheter så att dessa barn får rätt stöd inom hälso- och sjukvården.
– Vi står inför allvarliga personalutmaningar, och vi kämpar för att rekrytera utbildad personal till våra skolor idag. Detta underlättar inte när det gäller att ge stöd till barn som har det svårt. Vi måste också komma ihåg att skolor inte är vårdinrättningar.