Föreningen Äkta vara håller årligen en tävling där man delar ut ett antipris till den matvara man anser varit den största bluffen mot konsumenter under året. Inför årets tävling kan man rösta på utländsk glass som framstår som svensktillverkad, pasta utan ricotta och kaffepaket som minskar i vikt.
Äkta vara lyfter varje år fram årets mest vilseledande produkt för att uppmärksamma hur vissa företag säljer varor som inte håller vad de lovar. Organisationen anser att många konsumenter blir lurade av produkter på marknaden. Det är tionde året i rad som konsumentföreningen delar ut antipriset.
– Vi tycker att det är väldigt kul att det har fått ett så stort genomslag. Det trodde vi nog inte när vi drog igång, säger Björn Bernhardson, Äkta varas verksamhetsledare, i ett pressmeddelande.
Förra året tilldelades Coop Kalvfond antipriset, eftersom produkten endast innehöll 0,4 procent kalvköttspulver – mindre än en promille efter utspädning. Produkten hade istället spätts ut med kyckling och smaksatts med kalvarom och jästextrakt. Inför årets omröstning har fem produkter valts ut för konsumenterna att rösta på.
Axa gold Fruit müsli

Förpackningen framhäver att produkten innehåller ”46% frukt”, men i själva verket är det bara 33,5 procent. Det som Axa klassar som frukt är bitar av banan, papaya och ananas, vilka delvis består av frukt men också innehåller oljor, tillsatser och stora mängder socker. Totalt utgör tillsatt socker mellan 7 och 9 procent av produktens innehåll.
Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Pastan innehåller endast 0,8 procent ricotta, som man stoltserar med i namnet. Av rättens 350 gram utgörs endast 2,8 gram eller en halv tesked av just denna ost.
Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

Ingen av de båda glassmärkena tillverkas i de orter som nämns i namnet, där den småskaliga produktionen en gång startade. Båda ägs istället av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB, som flyttat sin verksamhet utomlands sedan ett par år tillbaka. Det faktumet nämns endast i en liten text på baksidan av förpackningen, men i de reklamtexter om varumärkenas historia, som finns på hemsidor och i sociala medier, nämns det inte alls. Dessutom reklamför sig Järnaglass fortfarande som ”Genuint glasshantverk sedan 2008” samtidigt som mjölken i vaniljglassen har bytts ut mot skummjölk och skummjölkspulver.
Mutti Pizza sauce classica

Mutti marknadsför sin pizzasås som ett fylligt alternativ med ”äkta smak av italienska tomater”. Såsen innehåller tomater, lite salt och 17 procent vatten – samma ingredienser som i deras krossade tomater, som varken är utspädda eller dyrare. I butik är krossade tomater 5 till 12 kronor billigare än pizzasåsen, trots att innehållet är identiskt.
Gevalia Ebony och Milea med fler

I takt med att matpriserna ökat har flera kaffetillverkare dragit ner storleken från 500 gram till 450 gram. Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, menar Äkta vara. Gevalia har dessutom minskat ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket. Detta är dock inget som företagen är särskilt öppna med, menar Äkta vara, utan vikten står endast på baksidan av förpackningen.
Det går att rösta fram till 27 januari och vinnaren kommer att koras under morgonen den 29 januari.