Konsumentmedvetenhet

Majoriteten av McDonald’s kött är polskt

Trots att man utlovar samarbete med svenska bönder uppmärksammas det nu att den multinationella hamburgerkedjan McDonalds Sverige köper in 55 procent av allt nötkött från Polen.

Samarbetet mellan Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och McDonalds har pågått i över två år. Ändå utgör det svenska köttet endast 45 procent. Resten är importkött från Polen, rapporterar Lantbrukets Affärstidning.




När det gäller kyckling är det ännu mindre svenskt. 80 procent av kycklingen som McDonalds säljer kommer ifrån Danmark. Resten kommer från Sverige, Brasilien och Thailand.

Vissa svenska bönder som Lantbrukets Affärstidning pratat med anser att det polska nötköttet får åka snålskjuts på det svenska köttets goda renommé.

Trots ihärdiga reklamkampanjer om svenskt nötkött stämmer inte bilden med verkligheten.
Trots ihärdiga reklamkampanjer om svenskt nötkött stämmer inte bilden med verkligheten.

McDonalds presschef Frida Berg säger till Lantbrukets Affärstidning att kedjan gärna skulle köpa mer svenskt nötkött men att man inte kan betala högre pris än man redan gör eftersom det ytterligare skulle öka prisgapet mellan svenskt kött och importköttet.

 



Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!