Majoriteten av McDonald’s kött är polskt

publicerad 8 december 2013

Trots att man utlovar samarbete med svenska bönder uppmärksammas det nu att den multinationella hamburgerkedjan McDonalds Sverige köper in 55 procent av allt nötkött från Polen.

Samarbetet mellan Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och McDonalds har pågått i över två år. Ändå utgör det svenska köttet endast 45 procent. Resten är importkött från Polen, rapporterar Lantbrukets Affärstidning.

När det gäller kyckling är det ännu mindre svenskt. 80 procent av kycklingen som McDonalds säljer kommer ifrån Danmark. Resten kommer från Sverige, Brasilien och Thailand.

Vissa svenska bönder som Lantbrukets Affärstidning pratat med anser att det polska nötköttet får åka snålskjuts på det svenska köttets goda renommé.

Trots ihärdiga reklamkampanjer om svenskt nötkött stämmer inte bilden med verkligheten.
Trots ihärdiga reklamkampanjer om svenskt nötkött stämmer inte bilden med verkligheten.

McDonalds presschef Frida Berg säger till Lantbrukets Affärstidning att kedjan gärna skulle köpa mer svenskt nötkött men att man inte kan betala högre pris än man redan gör eftersom det ytterligare skulle öka prisgapet mellan svenskt kött och importköttet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.