MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 14 februari 2025

fredag 14 februari 2025

Här är årets matbluff 2021

publicerad 27 januari 2022
– av Sofie Persson

Varje år håller organisationen Äkta vara en tävling där man ger ut ett antipris till den matvara som man anser varit den största bluffen för konsumenterna. I år vann Arla för sin falska marknadsföring med frasen ”Netto noll klimatavtryck” på sina produkter.

Äkta vara menar att konsumenterna konstant blir lurade av produkter som finns på marknaden och därför röstar man varje år fram årets mest vilseledande produkt. Tanken är att detta ska hjälpa till att uppmärksamma problemen men också sätta press på de livsmedelstillverkare som säljer dessa produkter.

2020 vann produkten Pop! Bakery Smördeg eftersom den, namnet till trots, inte innehöll något smör alls. Efter sin antivinst meddelade dock företaget att man kommer att lägga till smör som ingrediens.

I år vann Arlas ekologiska mjölk med hela 30 procent av rösterna, meddelar Äkta vara. På framsidan av mjölkförpackningen står: ”Netto noll klimatavtryck”, vilket antyder att man som konsument skall förledas till att tro att mjölken inte har någon miljöpåverkan. Detta stämmer inte eftersom det inte finns några speciella ingrepp i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken ”snäll mot klimatet”. Arla påstår att de ändå kan använda sig av uttrycket eftersom man anser att man gör insatser för att ”binda” och/eller motverka utsläpp av koldioxid. Konsumentverket håller dock inte med och har till och med stämt mjölkjätten inför Patent- och marknadsdomstolen.

Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Sammanlagt fanns sex nominerade produkter.

2:a plats: Gille: Finskorpor mandel

Foto: Äkta vara

 

Eftersom mandel är det mest framstående på produkten är det enkelt att tro att den här produkten innehåller en stor del av just mandel. Tittar man däremot i listan finns det 15 andra ingredienser, men endast ”spår av mandel” i skorporna.

3:e plats: Plantin: Olja med smak av svart tryffel

Foto: Äkta vara

Den här solrosoljan kostar cirka 2000 kronor/liter, vilket är nära dubbelt så mycket som en liknande olja kostar. Trots det höga priset innehåller den dock inte någon svart tryffel, utan enbart aromer från andra växter som ger smak av tryffel. Trots att det står med ”smak av svart tryffel” på förpackningen är det just det höga priset som bidrar till att produkten är med i nomineringen.

4:e plats: Abba: Ekspånsrökta musslor

Foto: Äkta vara

På förpackningen finns en bild man skulle kunna associera till den svenska västkusten, vilket ger intrycket att musslorna är svenska. Däremot är så inte fallet, utan musslorna är odlade i Chile och färdas sedan till Korea där de packas.

5:e plats: HealthyCo: Chipotle & Lime Mayo

Foto: Äkta vara

 

Med Tina Nordström i en tröja med texten ”Choose wisely” marknadsförs den här produkten. Vad som däremot inte framkommer är att produkten inte innehåller någon chipotle eller lime överhuvudtaget. Innehåller är istället rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat.

6:e plats: Änglamark: Fruktgodingar – jordgubb

Foto: Äkta vara

Dessa ekologiska fruktgodingar närmast skriker jordgubb, men sanningen är att produkten endast innehåller 4,5 procent jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten är äpple från koncentrat, trots att inga äpplen syns i varken namnet eller på förpackningen.

Äkta vara är en ideell konsumentförening som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet. Mat ska helt enkelt innehålla det som man förväntar sig, anser föreningen. De jobbar för färre tillsatser och mer råvara i maten.

Källa: Äkta vara

Rösta på årets matbluff

publicerad 22 januari 2025
– av Sofie Persson
Det går att rösta på "årets matbluff" till och med den 27 januari.

Föreningen Äkta vara håller årligen en tävling där man delar ut ett antipris till den matvara man anser varit den största bluffen mot konsumenter under året. Inför årets tävling kan man rösta på utländsk glass som framstår som svensktillverkad, pasta utan ricotta och kaffepaket som minskar i vikt.

Äkta vara lyfter varje år fram årets mest vilseledande produkt för att uppmärksamma hur vissa företag säljer varor som inte håller vad de lovar. Organisationen anser att många konsumenter blir lurade av produkter på marknaden. Det är tionde året i rad som konsumentföreningen delar ut antipriset.

Vi tycker att det är väldigt kul att det har fått ett så stort genomslag. Det trodde vi nog inte när vi drog igång, säger Björn Bernhardson, Äkta varas verksamhetsledare, i ett pressmeddelande.

Förra året tilldelades Coop Kalvfond antipriset, eftersom produkten endast innehöll 0,4 procent kalvköttspulver – mindre än en promille efter utspädning. Produkten hade istället spätts ut med kyckling och smaksatts med kalvarom och jästextrakt. Inför årets omröstning har fem produkter valts ut för konsumenterna att rösta på.

Axa gold Fruit müsli

Foto: Äkta Vara

Förpackningen framhäver att produkten innehåller ”46% frukt”, men i själva verket är det bara 33,5 procent. Det som Axa klassar som frukt är bitar av banan, papaya och ananas, vilka delvis består av frukt men också innehåller oljor, tillsatser och stora mängder socker. Totalt utgör tillsatt socker mellan 7 och 9 procent av produktens innehåll.

Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Foto: Äkta vara

Pastan innehåller endast 0,8 procent ricotta, som man stoltserar med i namnet. Av rättens 350 gram utgörs endast 2,8 gram eller en halv tesked av just denna ost.

Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

Foto: Äkta vara

Ingen av de båda glassmärkena tillverkas i de orter som nämns i namnet, där den småskaliga produktionen en gång startade. Båda ägs istället av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB, som flyttat sin verksamhet utomlands sedan ett par år tillbaka. Det faktumet nämns endast i en liten text på baksidan av förpackningen, men i de reklamtexter om varumärkenas historia, som finns på hemsidor och i sociala medier, nämns det inte alls. Dessutom reklamför sig Järnaglass fortfarande som ”Genuint glasshantverk sedan 2008” samtidigt som mjölken i vaniljglassen har bytts ut mot skummjölk och skummjölkspulver.

Mutti Pizza sauce classica

Foto: Äkta vara

Mutti marknadsför sin pizzasås som ett fylligt alternativ med ”äkta smak av italienska tomater”. Såsen innehåller tomater, lite salt och 17 procent vatten – samma ingredienser som i deras krossade tomater, som varken är utspädda eller dyrare. I butik är krossade tomater 5 till 12 kronor billigare än pizzasåsen, trots att innehållet är identiskt.

Gevalia Ebony och Milea med fler

Foto: Äkta vara

I takt med att matpriserna ökat har flera kaffetillverkare dragit ner storleken från 500 gram till 450 gram. Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, menar Äkta vara. Gevalia har dessutom minskat ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket. Detta är dock inget som företagen är särskilt öppna med, menar Äkta vara, utan vikten står endast på baksidan av förpackningen.

Det går att rösta fram till 27 januari och vinnaren kommer att koras under morgonen den 29 januari.

Så kan du göra bättre val av mejeriprodukter

publicerad 19 januari 2025
– av Sofie Persson

Mejerikollen ger konsumenter insyn i svenska mejeriers användning av det hårt kritiserade fodertillskottet Bovaer. Bland annat används kemikalierna av Norrmejerier och Valio.

Det var i slutet av förra året som Arla stoltserade med att man börjat ge brittiska mjölkkor fodertillskottet Boaver, för att de ska fisa och rapa mindre i miljöalarmerande syfte. Tillskottet blandas i kornas foder och uppges minska metanutsläpp med 30 procent för mjölkkor och 45 procent för köttdjur.

När det blev känt att Arla planerade att tillsätta kemikalier i kornas foder reagerade tiotusentals britter starkt och uppmanade till en bojkott av mejerijätten.

Arla har länge varit drivande i att minska metanutsläpp, som man menar är ”mejeriindustrins största klimatutmaningar”. Redan 2022 inledde företaget ett projekt med Bovaer i Sverige för att testa fodertillskottet på svenska gårdar.

Konsumentmedvetenhet

Nu har sidan Mejerikollen lanserats för att ge konsumenter möjlighet att enkelt utvärdera vilka företag som använder fodertillskottet i sina produkter.

Den här sidan är till för dig som vill vara säker på att mjölken, smöret och yoghurten du handlar kommer från kor som inte matats med kemikalier som stör deras naturliga matsmältning”, skriver Mejerikollen.

Sidan innehåller information om svenska mejerier och deras planer på att använda eller utvärdera användningen av Bovaer. Det finns också en produktlista som visar var mjölken i olika mejeriprodukter kommer ifrån.

Bland annat går att läsa att, förutom Arla, använder sig också Norrmejerier och Valio av Bovaer. Falköpings mejeri, som är leverantör till bland annat ICA och Coop, använder däremot inte kemikalierna till sina djur.

Var femte svensk köper julklappar från Shein eller Temu

publicerad 18 december 2024
– av Sofie Persson
Shein grundades 2008 i Nanjing, Kina och blev 2022 världens största modeåterförsäljare.

Nästan 20 procent av svenskarna planerar att köpa, eller har redan köpt, julklappar från de kinesiska onlinejättarna Temu eller Shein, enligt en rapport från Svensk Handel. Samtidigt planerar var fjärde svensk att köpa begagnade julklappar i år.

Enligt rapporten förväntas julklappsförsäljningen omsätta 24 miljarder kronor i år, vilket är en ökning från 21,5 miljarder kronor 2023. Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, menar att julhandeln är en viktig period för åtskilliga handlare och att Svensk Handel ser positivt till att den i år väntas öka. Främst är den viktig för leksakshandeln, där exempelvis decemberhandeln förra året utgjorde en femtedel av hela årets försäljning för branschen.

Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week, säger hon i ett pressmeddelande.

”Svenska jobb står på spel”

Rapporten visar att 18 procent av svenskarna planerar att köpa, eller redan har köpt, sina julklappar från Temu eller Shein. Framförallt gäller detta konsumenter i åldersgrupperna 18–24 år och 45–54 år. Samtidigt varnar Svensk Handel för riskerna med de kinesiska onlinegiganternas framfart.

Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Mikkonen.

Däremot planerar 25 procent att handla sina julklappar på second hand, vilket är en liten ökning från förra året. Den vanligaste second hand-julklappen är heminredning. Det är vanligast att köpa sina julklappar på nätet, något som ökat sedan 2020. Ökningen har främst skett på bekostnad av inköp i lokala butiker, som sjunkit från 33 procent 2023 till 30 procent i år.

Dags att rösta på Årets matbluff 2023

publicerad 17 januari 2024
– av Sofie Persson
Det går att rösta på Årets Matbluff fram till den 22 januari.

Föreningen Äkta vara håller årligen en tävling där man delar ut ett så kallat antipris till den matvara man anser varit den största bluffen mot konsumenter under året. I år återfinns bland andra en ”norrländsk” dryck gjord i Småland, kalvfond med kyckling och lakritsglass med vegetabiliskt kol bland kandidaterna.

Från och med nu kan man rösta på Årets Matbluff för att utse en ”vinnare”.

Äkta vara anser att konsumenterna blir lurade av produkter som finns på marknaden, därför röstar man varje år fram årets mest vilseledande produkt för att uppmärksamma hur företag ”slirar på sanningen”. Förra året vann GB Big pack med fler än hälften av rösterna. Inför årets tävling har man valt ut sex finalister av 288 nomineringar.

Ica Lakritspinne

Foto: Äkta Vara

På förpackningen nämns lakrits fyra gånger, men innehåller ingen lakrits alls. Istället kommer smaken från aromer och färgen från vegetabiliskt kol.  Dessutom kallas den för ”gräddglass”, trots att den innehåller smör istället för grädde, det är dock tillåtet enligt de regler branschen själva bestämt.

Coop Kalvfond

Foto: Äkta Vara

Den koncentrerade fonden innehåller endast 0,4 procent kalv, och därefter i form av kalvköttspulver. Det som förvånar mest är däremot att kalvfonden innehåller  kycklingskinn, kycklingkött, kycklingbuljong, men även så kallad kalvarom och jästextrakt.

Ica Hembakat

Foto: Äkta Vara

Brödet bakas på en fabrik i Halmstad, inte i någons hem.

Latitude 65 Norrsken

Foto: Äkta Vara

Funktionsdrycken framställs som norrländsk då den heter ”norrsken”, är ”från norrländska breddgrader” och ”skapad i Jörn”, en liten ort i Västerbotten på den 65:e breddgraden, vilket är det varumärket syftar på. I själva verket är drycken tillverkad i Småland. Detta nämns dock varken på burken eller är ”från norrländska breddgrader”, vilket är vad varumärket syftar på.  Vidare kommer ingredienserna inte från norrländska Jörn, men kontor och lager ligger där. Vidare bör det stå ”med smak av” äpple och päron, eftersom den bara är smaksatt med aromer.

Frebaco kvarn Rostad granola

Foto: Äkta Vara

Produkten beskrivs vara ”utan tillsatt socker”, men är sötad med sirap tillverkad av havre. Havresirapen består till hälften av sockerarter.

Resultatet blir att sockerhalten i granolan landar på 12g per 100g, vilket inte kan sägas vara särskilt lågt.

Eldorado Äppelkaka

Foto: Äkta Vara

Äppelkakan innehåller visserligen 13 procent äppelfyllning, men denna består nästan helt av socker, vatten, tillsatser och aromämne. Längre ner, efter uppräkningen av ingredienser och allergener produkten kan innehålla spår av, kan man läsa att produkten endast innehåller 0,9 procent äpple.

 

Det går att rösta fram till 22 januari och den föga hedervärda ”vinnaren” kommer att avslöjas live i TV4 Nyhetsmorgon den 24 januari.