Här är årets matbluff 2021

publicerad 27 januari 2022
- av Sofie Persson

Varje år håller organisationen Äkta vara en tävling där man ger ut ett antipris till den matvara som man anser varit den största bluffen för konsumenterna. I år vann Arla för sin falska marknadsföring med frasen “Netto noll klimatavtryck” på sina produkter.

Äkta vara menar att konsumenterna konstant blir lurade av produkter som finns på marknaden och därför röstar man varje år fram årets mest vilseledande produkt. Tanken är att detta ska hjälpa till att uppmärksamma problemen men också sätta press på de livsmedelstillverkare som säljer dessa produkter.

2020 vann produkten Pop! Bakery Smördeg eftersom den, namnet till trots, inte innehöll något smör alls. Efter sin antivinst meddelade dock företaget att man kommer att lägga till smör som ingrediens.

I år vann Arlas ekologiska mjölk med hela 30 procent av rösterna, meddelar Äkta vara. På framsidan av mjölkförpackningen står: “Netto noll klimatavtryck”, vilket antyder att man som konsument skall förledas till att tro att mjölken inte har någon miljöpåverkan. Detta stämmer inte eftersom det inte finns några speciella ingrepp i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken “snäll mot klimatet”. Arla påstår att de ändå kan använda sig av uttrycket eftersom man anser att man gör insatser för att “binda” och/eller motverka utsläpp av koldioxid. Konsumentverket håller dock inte med och har till och med stämt mjölkjätten inför Patent- och marknadsdomstolen.

Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Sammanlagt fanns sex nominerade produkter.

2:a plats: Gille: Finskorpor mandel

Foto: Äkta vara

 

Eftersom mandel är det mest framstående på produkten är det enkelt att tro att den här produkten innehåller en stor del av just mandel. Tittar man däremot i listan finns det 15 andra ingredienser, men endast ”spår av mandel” i skorporna.

3:e plats: Plantin: Olja med smak av svart tryffel

Foto: Äkta vara

Den här solrosoljan kostar cirka 2000 kronor/liter, vilket är nära dubbelt så mycket som en liknande olja kostar. Trots det höga priset innehåller den dock inte någon svart tryffel, utan enbart aromer från andra växter som ger smak av tryffel. Trots att det står med ”smak av svart tryffel” på förpackningen är det just det höga priset som bidrar till att produkten är med i nomineringen.

4:e plats: Abba: Ekspånsrökta musslor

Foto: Äkta vara

På förpackningen finns en bild man skulle kunna associera till den svenska västkusten, vilket ger intrycket att musslorna är svenska. Däremot är så inte fallet, utan musslorna är odlade i Chile och färdas sedan till Korea där de packas.

5:e plats: HealthyCo: Chipotle & Lime Mayo

Foto: Äkta vara

 

Med Tina Nordström i en tröja med texten “Choose wisely” marknadsförs den här produkten. Vad som däremot inte framkommer är att produkten inte innehåller någon chipotle eller lime överhuvudtaget. Innehåller är istället rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat.

6:e plats: Änglamark: Fruktgodingar – jordgubb

Foto: Äkta vara

Dessa ekologiska fruktgodingar närmast skriker jordgubb, men sanningen är att produkten endast innehåller 4,5 procent jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten är äpple från koncentrat, trots att inga äpplen syns i varken namnet eller på förpackningen.

Äkta vara är en ideell konsumentförening som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet. Mat ska helt enkelt innehålla det som man förväntar sig, anser föreningen. De jobbar för färre tillsatser och mer råvara i maten.

Källa: Äkta vara

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!