Coca-Cola kampanjar för aspartam

publicerad 23 augusti 2013

Coca-Cola satsar på att skydda det omstridda lågkalori-sötningsmedlet aspartam med en ny kampanj. Läskjätten uppges inte vara nöjda med försäljningssiffrorna av deras lågkaloriprodukter.

Med kampanjen hoppas nu Coca-Cola gör att deras anseende ökar bland konsumenterna. Kampanjannonsen besvarar olika farhågor kring lågkaloribaserade sötningsmedel som ersätter socker, rapporterar Resumé.

Sötningsmedlet aspartam – som används i såväl Coca-Cola Light som Coca-Cola Zero – ökar mäns risk för att drabbas av blodcancer (leukemi och lymfom), medan kvinnor inte löper lika stor risk. Det bevisar en studie som publicerades ifjol i The American Journal of Clinical Nutrition.

En annan anledning till varför Coca-Cola dragit igång kampanjen är för att försäljningssiffrorna för läskjättens lågkaloridrycker minskar kraftigt. Någonting som kan bero på konsumenternas skepsis till det cancerframkallande sötningsmedlet aspartam.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.