Coca-Cola kampanjar för aspartam

publicerad 23 augusti 2013

Coca-Cola satsar på att skydda det omstridda lågkalori-sötningsmedlet aspartam med en ny kampanj. Läskjätten uppges inte vara nöjda med försäljningssiffrorna av deras lågkaloriprodukter.

Med kampanjen hoppas nu Coca-Cola gör att deras anseende ökar bland konsumenterna. Kampanjannonsen besvarar olika farhågor kring lågkaloribaserade sötningsmedel som ersätter socker, rapporterar Resumé.

Sötningsmedlet aspartam – som används i såväl Coca-Cola Light som Coca-Cola Zero – ökar mäns risk för att drabbas av blodcancer (leukemi och lymfom), medan kvinnor inte löper lika stor risk. Det bevisar en studie som publicerades ifjol i The American Journal of Clinical Nutrition.

En annan anledning till varför Coca-Cola dragit igång kampanjen är för att försäljningssiffrorna för läskjättens lågkaloridrycker minskar kraftigt. Någonting som kan bero på konsumenternas skepsis till det cancerframkallande sötningsmedlet aspartam.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!