Konsumentmedvetenhet

Coca-Cola kampanjar för aspartam

Coca-Cola satsar på att skydda det omstridda lågkalori-sötningsmedlet aspartam med en ny kampanj. Läskjätten uppges inte vara nöjda med försäljningssiffrorna av deras lågkaloriprodukter.

Med kampanjen hoppas nu Coca-Cola gör att deras anseende ökar bland konsumenterna. Kampanjannonsen besvarar olika farhågor kring lågkaloribaserade sötningsmedel som ersätter socker, rapporterar Resumé.




Sötningsmedlet aspartam – som används i såväl Coca-Cola Light som Coca-Cola Zero – ökar mäns risk för att drabbas av blodcancer (leukemi och lymfom), medan kvinnor inte löper lika stor risk. Det bevisar en studie som publicerades ifjol i The American Journal of Clinical Nutrition.

En annan anledning till varför Coca-Cola dragit igång kampanjen är för att försäljningssiffrorna för läskjättens lågkaloridrycker minskar kraftigt. Någonting som kan bero på konsumenternas skepsis till det cancerframkallande sötningsmedlet aspartam.

 



Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!