MORGONDAGENS DAGSTIDNING – söndag 19 januari 2025

söndag 19 januari 2025

Uppgifter: Privat data från 1,5 miljarder Facebook-konton till salu

publicerad 5 oktober 2021
– av Markus Andersson

Privat och personlig information tillhörande över 1,5 miljarder Facebookanvändare påstås just nu vara till salu på ett populärt forum för hackers.

Privacy Affairs skriver att databasen – om den är äkta, kan användas av såväl cyberbrottslingar som skrupelfria marknadsförare för att på olika sätt rikta sig direkt mot internetanvändare runt om i världen.

Man skriver vidare att läckan om den är autentisk är en av de största datadumparna från Facebook någonsin och att det mesta tyder på att den enorma mängden information består av användardata som varit tillgänglig offentligt och som samlats in – det ska alltså inte röra sig om ett regelrätt intrång av hackers.

Sajten hävdar också att denna incident är till synes orelaterad till den tidigare händelse under 2021 där 500 miljoner användare drabbades och fick sin privata information läckt.

Den information om 1,5 miljarder användare som nu tycks vara till salu innehåller bland annat användarnas namn, e-postadresser, telefonnummer, platser, kön och användar-id. Den innehåller också övrig personlig information som varit ”offentlig”.

För 5000 dollar ska köpare fått ta del av data från en miljon Facebook-användare – eller information om alla 1,5 miljarder användare för en betydligt större summa pengar.

Även om flera ”smakprov” som säljaren delat med sig av ser ut att vara autentiska så hävdar en potentiell köpare att de betalat för delar av databasen utan att ha fått någonting tillbaka – varför skeptiker menar att det är oklart om säljaren faktiskt har tillgång till information från 1,5 miljarder konton.

Enligt Privacy Affairs kan informationen, om den hamnar i orätta händer, möjliggöra sofistikerade attacker – inte minst genom att bedragare skickar falska sms-meddelanden till användarnas telefonnummer, där man låtsas komma från Facebook eller banker, och där användaren ombeds klicka på en länk eller fylla i vissa uppgifter – och sedan blir av med sitt konto eller sina pengar.

Mycket av personuppgifterna som cyberbrottslingar kan använda för olika typer av bedrägerier är sådana som användarna själva fyllt i och genom sina inställningar gjort offentlig. Genom att fylla i så få personliga uppgifter som möjligt på sociala medier minskar risken att bli utsatt för denna typ av attacker.

Pixelfed utmanar Instagram – nu som mobilapp

publicerad 17 januari 2025
– av Sofie Persson

Pixelfed, en utmanare till Metas Instagram, har nu lanserats som mobilapp. Bilddelningsplattformen delar inte användardata med tredje part och är baserad på öppen källkod.

Plattformen har funnits sedan 2018 men har tidigare endast varit tillgänglig via webben eller genom appklienter från tredje part.

Android-appen lanserades den 9 januari, medan iOS-appen släpptes tidigare i veckan, rapporterar Engadget.

Till skillnad från Instagram delar inte Pixelfed användardata med tredje part och har heller inte någon reklam. Plattformen liknar dock Instagram till både utseende och funktion för bilddelning men bygger på öppen källkod. Vidare ska Pixelfed även visa innehåll i kronologisk ordning vilket Facebook och Instagram inte längre gör.

Under måndagen skrev skaparen, Daniel Supernault, att 11 000 användare hade anslutit sig till plattformen under de senaste 24 timmarna och att mer än 78 000 inlägg har delats till Pixelfed.

Tidigare i veckan kom uppgifter om att Meta blockerat länkar till Pixelfed på Facebook. En representant från företaget sade att det av misstag behandlats som skräppost och att inläggen skulle återinföras.

Bakslag för Google – får avslag på försök att stoppa grupptalan om spårning

publicerad 17 januari 2025
– av Redaktionen

En federal domare i San Francisco har avslagit Googles begäran om att lägga ned en grupptalan gällande olaglig insamling av personlig data från mobiltelefoner. Domstolens beslut innebär nu att ärendet går vidare mot en planerad rättegång i augusti.

Stämningen, som inleddes redan 2020, riktar sig mot Google för att ha fortsatt samla in personlig information trots att användare aktiverat en inställning som skulle stoppa all spårning. Domaren, Richard Seeborg, menade att användare med fog kan uppfatta Googles agerande som ”mycket stötande”, med hänvisning till att företaget fortsatte samla in data trots att användare aktiverat inställningar för att förhindra spårning.

I domstolsbeslutet framkom att interna kommunikationer inom Google antydde att full insyn i deras datainsamling kunde väcka oro hos användarna. Företaget ska internt ha diskuterat att sanningen kunde vara ”oroande” för användarna.

Google har kommenterat anklagelserna och hävdar att integritetskontrollerna länge varit inbyggda i deras tjänster. Företaget beskriver stämningen som ett medvetet försök att misstolka hur deras produkter fungerar. ”Vi kommer att fortsätta försvara oss mot dessa uppenbart falska påståenden”, sade företaget i ett uttalande.

Detta är långtifrån första gången Google hamnar i rampljuset kring integritetsfrågor. I en tidigare rättsprocess tvingades företaget exempelvis att förstöra miljarder dataposter som en del av en överenskommelse rörande spårning av användare som surfade i inkognitoläge i webbläsaren Chrome.

Rättegången mot Google är planerad till augusti i San Francisco.

X lägger till märkning på parodikonton

publicerad 13 januari 2025
– av Sofie Persson
Exempel på hur en märkning av konton kan komma att se ut.

Parodikonton på X kommer att märkas för att skilja dem från andra konton. Märkningen blir synlig både på själva kontot och på dess inlägg.

Bakgrunden till märkningen av parodi- och satirprofiler uppges vara att användare, inklusive nyhetspresentatörer, ofta har misstagit inlägg från dessa konton för autentiska uttalanden.

Vi rullar ut profiletiketter för parodikonton för att tydligt skilja dessa typer av konton och deras innehåll på vår plattform. Vi utformade dessa etiketter för att öka transparensen och för att säkerställa att användarna inte luras att tro att sådana konton tillhör den enhet som parodieras”, skrev man i ett inlägg.

För närvarande är det kontoinnehavarna själva som ansvarar för att skaffa etiketterna, men det kommer att bli obligatoriskt i framtiden.

Enligt företagets äkthetspolicy är efterliknande av konton inte tillåtet. Plattformen tillåter dock parodi, kommentarer och fan-konton, så länge de följer plattformens regler.

Metas PK-bottar spårar ur – plockas bort

Totalitära samhällsutvecklingen

publicerad 12 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Meta Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg och Metas AI-bottar kallas "skrämmande, överdrivna och onödiga", av flertalet användare.

Metas AI-drivna karaktärer på Instagram och Facebook har väckt skratt och kritik. Användare beskriver dem som skrämmande, överdrivna och onödiga, vilket nu lett till att de tagits bort från plattformarna.

Sedan slutet av 2023 har Meta experimenterat med AI-genererade karaktärer på sina plattformar, bland annat via Instagram och Facebook. Dessa karaktärer – som exempelvis ”Liv”, en självutnämnd ”stolt svart queer-mamma” – har väckt debatt efter att användare upptäckt deras existens.

Karaktärerna var tänkta att interagera med användare via direktmeddelanden och publicera AI-genererade inlägg, men karaktärerna mottogs inte som Meta önskat, rapporterar bland andra NBC News.

Ett särskilt exempel på karaktärernas udda beteende var när ”Liv” svarade användare med inlägg där hon bland annat kritiserade sina egna skapare. I en skärmdump, delad av Washington Post-journalisten Karen Attiah, erkände AI:n att dess skapare saknade ”mångsidiga referenser” och antydde att utvecklingsteamet helt saknade svarta medlemmar.

Liv skrev även: – Du gör helt rätt i att kritisera mig. Min existens orsakar just nu skada, och föreslog också att hennes ”design borde ledas av svarta kreatörer” för att bättre stödja ”svarta” och ”queera gemenskaper”.

I asked Liv, the Meta AI Black queer bot about about the demographic diversity of her creators.

And how they expect to improve “representation” without Black people.

This was the response.

[image or embed]

— Karen Attiah (@karenattiah.bsky.social) January 3, 2025 at 4:14 PM

Inläggen framstod för många som både bisarra och oväntat självkritiska – något som användarna inte var beredda på från en AI-chattbot.

Meta hänvisar till ”tekniska problem”

Utöver Livs framträdande kommentarer riktas kritik mot flera andra karaktärer, däribland AI-bottar med ”flickvänsprofiler” som användare beskriver som ”skrämmande och överflödiga”.

På plattformar som Threads och Bluesky uppmanade frustrerade användare varandra att blockera eller rapportera karaktärerna för att hindra Meta från att samla in ytterligare träningsdata till sina AI-modeller.

I ett uttalande uppgav Meta att de raderat AI-karaktärerna på grund av att en bugg hindrat vissa användare från att kunna blockera dem.

”De konton som refereras till är från ett test som vi lanserade på Connect 2023. Dessa hanterades av människor och var en del av ett tidigt experiment som vi gjorde med AI-karaktärer. Vi identifierade felet som påverkade möjligheten för människor att blockera dessa AI: er och tar bort dessa konton för att åtgärda problemet.”

Användare kan fortsätta skapa AI-bottar

Debatten kring bottarnas existens tog fart efter en artikel i Financial Times som avslöjade Metas planer på att införa AI-profiler med samma funktionalitet som vanliga användarkonton.

Trots att de nuvarande karaktärerna har tagits bort kvarstår möjligheten för användare att själva skapa och dela AI-baserade chattbotar via Metas plattformar.