Telegram blockerar RT

Nätcensuren

publicerad 8 mars 2022
- av Markus Andersson
Telegram-grundaren Pavel Durov tv.

Den statsägda ryska nyhetskanalen RT har blockerats av Telegram. Motiveringen som anges är att kanalen ”bryter mot lokala lagar”.

Telegram har i och med sin tidigare höga nivå av yttrandefrihet under de senaste åren blivit ett populärt alternativ till hårt censurerade sociala mediejättar. Samtidigt som Telegram vuxit har även pressen från politiskt håll ökat mot plattformen, som nu allt tydligare ser ut att gå i samma censoriska riktning som andra större sociala medier.

Under dagen har den statsägda ryska kanalen RT blockerats från plattformen, något som enligt uppgift ska gälla användare med europeiska telefonnummer.

Telegram är skapat av de ryska bröderna Pavel och Nikolai Durov som även legat bakom den ryska motsvarigheten till Facebook – VK.

Särskilda misstankar mot att plattformen komprometterats har riktats mot bakgrund av att Pavel Durov 2017 gick med i den ultraglobalistiska tankesmedjan World Economic Forums utbildningsprogram Young Global Leaders som representant för Finland.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.