Signal anklagas för kopplingar till amerikanska säkerhetsintressen

publicerad 6 februari 2021
- av Markus Andersson
Signal anklagas för kopplingar till den amerikanska regimen.

Den granskande journalisten Kit Klarenberg menar att det är anmärkningsvärt att vänsterliberal etablissemangsmedia nu uppmanar sina läsare att övergå till den krypterade meddelandeappen Signal och menar vidare att appen har kopplingar till amerikanska säkerhetsintressen och destabiliseringskampanjer.

Om du tycker att den plötsliga populariteten hos den krypterade meddelandeappen Signal framstår som suspekt så kan du vara något på spåren”, skriver Klarenberg i RT och argumenterar vidare för att appen åtminstone delvis är finansierad av den amerikanska staten.

Den fjärde januari annonserade WhatsApp att man kommer att förändra sina användarvillkor och riktlinjer för integritet. Beskedet tolkades som att appen skulle börja dela med sig av användarinformation till huvudbolaget Facebook och miljontals användare flydde tjänsten och sökte sig istället till krypterade meddelandeappar – framför allt Signal och Telegram.


Annonser:


Klarenberg menar att massmedia ensidigt fokuserat på och lyft fram Signal framför Telegram och pekar bland annat på att tidningar som The Guardian publicerat hyllningsreportage om Signal och aktivt uppmanat sina användare att söka sig till tjänsten.

Massmedias omvändelse till att nu kämpa för krypterad kommunikation är ganska otillfredsställande. Med några få anmärkningsvärda undantag är den vanliga rapporteringen om kryptering neutral eller direkt fördömande och tekniken målas oftast ut som en fristad för knarkhandlare, pedofiler, lönnmördare och andra som har något ondskefullt att dölja”, skriver han.

Stora systemtrogna medier väljer nu istället att lyfta fram Signal i mycket positiva ordalag och som en tjänst som allmänheten uppmanas att använda sig av. Klarenberg frågar sig vad denna förändring beror på och varför krafter som vanligtvis inte värderat allmänhetens privatliv och integritet särskilt högt nu plötsligt byter fot.

En seriös diskussion om Signals historia och finansieringskällor har varit helt frånvarande från debatten… Ett utelämnande som kanske varit förutsägbart med tanke på den amerikanska säkerhetsstatens centrala ställning i att finansiera, skapa och marknadsföra appen”.

Klarenberg skriver att Signal lanserades av det nu nedlagda Open Whisper Systems (OWS), en skapelse av den tillbakadragne teknikgurun Matthew Rosenfeld, även känd under sitt antagna namn Moxie Marlinspike. Så sent som 2018 tog den icke vinstdrivande organisationen Signal Foundation över driften med 50 miljoner dollar i startkapital – pengar man fått från miljardären och den tidigare Facebook-bossen Brian Acton som också är ordförande i Signal Foundation. Acton var även med och grundade WhatsApp.

OWS har dock aldrig offentliggjort sina donationer och finanser eller avslöjat vem det egentligen är som finansierar projektet. Enligt Rosenfeld har Signal aldrig sökt extern privat finansiering under hela sin existens – något som Klarenberg beskriver som mycket anmärkningsvärt.

Klart är dock att man tagit emot närmare tre miljoner dollar från Open Technology Fund (OTF) mellan 2013 och 2016 – ett pilotprogram som startades som en del av Radio Free Asia, direkt finansierat av den amerikanska kongressen i syfte att sprida amerikansk propaganda och gynna amerikanska säkerhetsintressen.

Open Technology Fund som finansierat Signal är alltså en del av Radio Free Asia som i sin tur tillhör myndigheten US Agency for Global Media (USAGM) som finansieras med cirka 60 miljarder årligen av den amerikanska kongressen, för att sprida propaganda och arbeta för amerikanska politiska intressen.

Klarenfeld skriver vidare att Radio Free Asia från början användes av underrättelsetjänsten CIA för att ägna sig åt propagandaspridning, ekonomisk krigföring, sabotage och subversion i kommunistländer och att det var en del i den ”psykologiska krigföringen” mot kommunismen. Kampanjen beskrivs också som en av de mest långlivade och framgångsrika som USA någonsin lanserat.

Efter att CIA:s roll i Radio Free Asia blev känd på 70-talet så tog den amerikanska kongressen officiellt över skötseln och finansieringen av stationerna.

Open Technology Fund lanserades efter att USA:s utrikesdepartement under ledning av ultraglobalisten Hillary Clinton påstod sig vilja se ett ”fritt internet” och få bort restriktioner och censur. Det verkliga skälet var dock enligt Klarenfeld inte fullt lika ädelt, utan handlade snarare om att lansera ett skugginternet och mobila system som USA-vänliga dissidenter skulle kunna använda sig av för att underminera regimer som USA ogillar, exempelvis Iran, Syrien och Libyen.

Det är kanske ingen slump att Signal-grundaren Rosenfeld tidigare skapat krypteringsapparna TextSecure och RedPhone som båda finns med i Gizmondos guide ”Vilka krypteringsappar är starka nog för att hjälpa dig att besegra en regering?”, skriver Klarenfeld.

Klarenfeld pekar vidare på att Signal också blivit den givna favoritappen för Västvänliga demonstranter i Hong Kong och dissidenter i andra repressiva stater och att den också öppet rekommenderas av US Agency for Global Media.

Den grävande journalisten menar sammanfattningsvis att det inte direkt finns några bevis på att någon amerikansk säkerhetstjänst har varit direkt involverade i att skapa Signals krypteringssystem eller på något vis är delaktiga i den dagliga driften av appen, men att kopplingarna till den amerikanska regimen ändå är tydliga.

Han lyfter också fram den krypterade webbläsaren Tor som ett verktyg för den amerikanska regimen och hävdar att webbläsaren finansierats med tiotals miljoner från den amerikanska regeringen och militären i en förhoppning att den kan användas för att destabilisera länder och bidra till regimskiften till USA:s fördel.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.