Så ska Intels nya tjänst censurera dina röstchattar i realtid

publicerad 27 maj 2021
Plus

    Techjätten Intels nya mjukvara använder sig av artificiell intelligens för att censurera användarnas diskussioner i realtid och plocka bort alltifrån svordomar och personangrepp till nationalistiska åsikter.

    Tjänsten kallas för Bleep och ska censurera röstchattarna i realtid under förevändningen att man vill skapa ”en trevligare miljö”, för de som spelar spel på nätet.




    Den artificiella intelligensen hjälper programmet att analysera spelarnas samtal och konversationer och sedan kan den som använder programmet själv välja vilken form av censur som ska tillämpas och vilka ord eller ämnen som ska förbjudas.

    Det blir exempelvis möjligt för användaren att bara välja om denne vill censurera svordomar – men också sådant som at AI:n klassas som “sexism, personangrepp, vit nationalism” samt påstådd “främlingsfientlighet och rasism” eller ”hat mot HBTQ-rörelsen”.

    Med hjälp av olika reglage kan användaren reglera hur stor del av de förbjudna orden och ämnena som ska censureras. Alternativen är ”inget”, ”lite”, ”mycket”, och ”allt”.

    När programmet sedan registrerar ord som det fått i uppgift att censurera så byts detta antingen ut mot ett pipande ljud eller mot tystnad.

    Det är Intel som tillsammans med Spirit AI har arbetat på ”Bleep” sedan 2019 och nu är produkten snart färdig. Rent tekniskt så drivs den av Intels senaste processorer och samverkar med operativsystemet Windows för att kunna censurera användarna på ett effektivt sätt.

    — Medan vi förstår att lösningar som Bleep inte kan ta bort problemet helt, tycker vi ändå att det är ett steg i rätt riktning. Vi ger spelare verktyg för att kontrollera sin upplevelse, säger Roger Chandler från Intel under presentationen.

    En beta-version av ”Bleep” kommer att släppas under 2021.