Israels trollarmé ska bättra på omvärldens bild av landet

publicerad 24 juli 2019
- av Isac Boman
Bilden är illustrativ.

15 000 personer är involverade i en global internetkampanj som finansieras av den israeliska staten. Syftet är att omvärlden ska få en mer sympatisk inställning till landet och bekämpa organisationer och röster som uppmanar till bojkott och sanktioner mot Israel.

Det är den öppet pro-palestinska tidningen Electronic Intifada som kommer med uppgifterna om att den israeliska regeringen har avsatt drygt 10 miljoner kronor ur sin budget för app-projektet som fått namnet Act IL.

Användare av appen fokuserar på webbsidor och nyheter som stödjer israelisk krigföring och främlingsfientlighet mot palestinier och syftet är att skapa eller ge sken av en pro-israelisk dominans i dessa kommentarsfält, avslöjar tidningen som kommit över uppgifterna tack vare researchern Michael Bueckert.

Om en nyhet omnämner Israel på ett icke önskvärt sätt, går ett meddelande ut i appen och användare uppmanas att surfa dit, internetkriga och kommentera pro-israeliskt för att förskjuta debatten. Act IL ska ha sju kontor utanför Israel, varav de flesta finns i amerikanska storstäder.

Enligt Electronic Intifada är de flitigaste internettrollen också tidigare eller nuvarande anställda på Act IL och får alltså pengar direkt för sin aktivism. Det handlar bland annat om tidigare anställda inom den israeliska militären och säkerhetstjänsten. I dagsläget ska man ha 13 anställda och 150 praktikanter.

Gruppen har också som uttalat syfte att nå en publik som inte redan nödvändigtvis är pro-israelisk med sina aktioner. Enligt tidningen försöker Act IL av pr-skäl framstå som ett privat projekt trots att det är uppenbart att det är den israeliska regimen som är huvudfinansiär.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!