Interna konflikter på Google bakom manipulation och försämringar av sökresultaten

publicerad 21 maj 2024
- av Redaktionen
jätteanläggning
Googles företagskultur där tillväxt prioriteras framför allt annat, får hård kritik.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Under 2019 inträffade en betydande intern konflikt på Google som påverkade kvaliteten på deras sökresultat negativt. Konflikten ställde företagets ingenjörssida mot affärssidan, där affärssidan slutligen segrade. Detta har haft långvariga konsekvenser för Googles sökfunktion, en av deras mest grundläggande tjänster.

De interna e-postmeddelanden som avslöjar konflikten inom Google släpptes som en del av den amerikanska justitiedepartementets stämning mot företaget. Journalisten Edward Zitron har granskat dessa och andra interna dokument, och berättar i poddcasten Better Offline om varför Googles sökresultat försämrats.

Problemen började tidigt 2019 när Jerry Dischler, Googles reklamchef, noterade att företagets reklamintäkter inte växte som förväntat. För att tackla detta kallade han till ett krismöte där han uppmanade Ben Gomes, dåvarande sökchef, att hitta en lösning på problemet. Gomes, tillsammans med kollegan Shashi Thakur, uttryckte sin oro för Nick Fox, ansvarig för sök och Google Assistant, över de förslag som presenterades. De varnade för att affärssidan ville manipulera sökresultaten för att öka antalet sidvisningar, något som skulle försämra användarupplevelsen.

Trots varningarna och den interna debatten genomfördes tillfälliga lösningar som dämpade krisen, men problemet med den svaga tillväxten för antalet sökningar kvarstod, vilket ledde till ytterligare spänningar. Prabhakar Raghavan, då chef för reklamavdelningen, betonade att tillväxtproblemen inte hade lösts. Gomes fortsatte att kritisera reklamavdelningens metoder, och föreslog istället att förbättra själva söktjänsten för att locka tillbaka användare.

Förändringar i ledarskapet

I maj 2019 genomförde Google en ändring som gjorde reklamresultaten mindre synliga i sökresultaten, i ett försök att förbättra användarupplevelsen. Fem månader senare fick dock Prabhakar Raghavan rollen som chef för utvecklingen av söktjänsten, medan Ben Gomes flyttades till en mindre inflytelserik position som Senior Vice President of Education. Denna omstrukturering signalerade en tydlig skiftning mot en högre prioritering av intäktsgenerering framför användarupplevelse.

Edward Zitron, som undersökt dessa interna dokument, påpekar att Prabhakar Raghavan tidigare arbetat som sökchef på Yahoo under en period då företagets marknadsandel inom sök minskade drastiskt. Raghavans utnämning, och de efterföljande förändringarna i Googles söktjänst, ses som en del av en bredare företagskultur där tillväxt och intäkter kommit att överskugga användarupplevelse och kvalitet.

Zitron menar att både Prabhakar Raghavan och Googles VD Sundar Pichai bär ansvar för de försämrade sökresultaten. Han kritiserar en företagskultur som prioriterar tillväxt framför allt annat, vilket lett till att en gång pålitliga och användarvänliga sökresultat nu ofta känns mindre relevanta och mer kommersiella.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!