Google köper ”Nest” för 21 miljarder

publicerad 15 januari 2014

Företaget Nest Labs, som tillverkar termostater och brandlarm som kan styras via mobilen, har blivit uppköpta av Google för 3,2 miljarder dollar, motsvarande nästan 21 miljarder svenska kronor. Nu undrar många vad som händer med Nests användardata.

Uppköpet avslöjar Googles planer på att etablera sig inom den uppkopplade hemmamarknaden. Tanken bakom Nest Labs produkt är att man ska kunna styra hemmets funktioner genom mobilapplikationer. Termostaterna kan programmera sig själva utifrån hur användaren ändrar temperaturen. De kan också med hjälp av sensorer känna av när någon inte är hemma.

Googles näst största affär
Affären är den näst största i Googles historia. 2012 köpte it-jätten upp Motorolas mobilavdelning för 13 miljarder dollar, motsvarande 84 miljarder kronor.

Nest kommer fortsätta att drivas av deras vd Tony Fadell och med sin egna distinkta varumärkesidentitet, skriver Google i ett pressmeddelande. Tony Fadell är också mannen som ligger bakom designen på Apples iPod.

Nest Labs produkter finns ännu inte till försäljer i Sverige. För närvarande finns de endast i USA, Kanada och Storbritannien.

”Tänjer på komfortzonens gränser”
Men vad händer med Nests användardata nu när man blivit uppköpta av Google? Den frågan ställer Washington Posts teknikreporter Brian Fung i en artikel.

”Genom att övervaka kundernas användning av termostaten kan Google veta när en användare är hemma och när de är ute. Det skulle tänja på gränserna för din komfortzon och kanske kombinera det med informationen från din mobiltelefon”, skriver Brian Fung.

Förra sommaren köpte Google den israeliska kartapplikationen Waze som har anklagats för att vara integritetsvidrig.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!