Google har uppdaterat sin annonspolicy, vilket gör det möjligt för annonsörer att spåra webbanvändare med så kallade digitala fingeravtryck. Den nya policyn träder i kraft i februari.
Digitala fingeravtryck använder signaler som IP-adress, plats, språk, programvara och operativsystem för att identifiera enheter och användare online. Denna spårningsteknik är mer omfattande än cookies, eftersom information kan samlas in utan användarens vetskap eller samtycke. Till skillnad från cookies, som enkelt kan raderas, lagras data från digitala fingeravtryck på distans och kan inte tas bort av användaren.
Den nya policyn träder i kraft den 16 februari, rapporterar Ghacks.net. En annan förändring är att Google har tagit bort en tidigare regel som förbjöd annonsörer att skicka permanent identifierande information, som en mobiltelefons unika enhets-ID. Detta innebär att annonsörer nu kan identifiera användare baserat på deras enheter och vidarebefordra informationen till Google för spårning.
Så sent som 2019 bedömde Google att denna typ av spårning ”undergräver användarnas valfrihet och är fel”, men har sedan dess ändrat inställning. Företaget menar nu att tekniker för att skydda användarnas integritet har förbättrats avsevärt och att fler viktiga tjänster idag finansieras genom reklam.
”Måste användas lagligt och transparent”
Den brittiska dataskyddsmyndigheten ICO var bland de första att reagera på Googles ändrade annonspolicy och betonade att företag inte får använda digitala fingeravtryck hur som helst.
”Precis som all annan reklamteknik måste den användas på ett lagligt och transparent sätt – och om den inte gör det kommer ICO att agera”, skrev man i sin blogg.
Vissa innehållsblockerare kan ge skydd mot digitala fingeravtryck, enligt Ghacks.net. Även webbläsare som Firefox och Brave erbjuder inbyggt skydd mot denna typ av spårning.