Google fortsätter expansionen – vill in på tv-marknaden

publicerad 10 augusti 2013

IT-jätten Google utökar sitt imperium. Företaget hoppas kunna bli herre på täppan över tv-marknaden med den nya tjänsten Chromecast, som är en ny version av misslyckade Google TV.

Sundar Pichai, Googles chef för Android och Chrome, meddelade i en intervju att den nya versionen av Google TV kommer att bli en ”komplett Android-lösning för tv-apparater”.

Foto: Flickr/EricaJoy/CC BY-SA 2.0
Foto: Flickr/EricaJoy/CC BY-SA 2.0

Men någonting som Google dolt i reklamfilmer och annonser är att det krävs en nätsladd för att Chromecast ska fungera. Det beror på att vanliga HDMI-portar inte kan pumpa ut tillräckligt med ström för att driva en enhet som Chromecast, skriver Business Insider.

Internet-tv har fått ett uppsving i popularitet den senaste tiden. Netflix, som är en av marknadens största aktörer, har nästan 38 miljoner medlemmar registrerade världen över.

2010 lanserade Google tjänsten Google TV, som blev allt annat än en succé för företaget. Det höga priset angavs som skäl till varför Google TV misslyckades att ta över tv-marknaden.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.