IT/Övervakning

Google fortsätter expansionen – vill in på tv-marknaden

IT-jätten Google utökar sitt imperium. Företaget hoppas kunna bli herre på täppan över tv-marknaden med den nya tjänsten Chromecast, som är en ny version av misslyckade Google TV.

Sundar Pichai, Googles chef för Android och Chrome, meddelade i en intervju att den nya versionen av Google TV kommer att bli en “komplett Android-lösning för tv-apparater”.




Foto: Flickr/EricaJoy/CC BY-SA 2.0
Foto: Flickr/EricaJoy/CC BY-SA 2.0

Men någonting som Google dolt i reklamfilmer och annonser är att det krävs en nätsladd för att Chromecast ska fungera. Det beror på att vanliga HDMI-portar inte kan pumpa ut tillräckligt med ström för att driva en enhet som Chromecast, skriver Business Insider.

Internet-tv har fått ett uppsving i popularitet den senaste tiden. Netflix, som är en av marknadens största aktörer, har nästan 38 miljoner medlemmar registrerade världen över.

2010 lanserade Google tjänsten Google TV, som blev allt annat än en succé för företaget. Det höga priset angavs som skäl till varför Google TV misslyckades att ta över tv-marknaden.

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!




  • Ämnen:
  • Chromecast
  • Google
  • tv