Google ändrar uppförandekod – tar bort uppmaning om att inte vara ”ond”

publicerad 11 juli 2019
- av Isac Boman
Sundar Pichai är verkställande direktör för Google Inc.

I internetjättens reviderade uppförandekod är det välkända företagsmottot ”Don’t be evil” nästan helt borttaget.

Det var någonstans mellan april och maj som företaget uppdaterade sin uppförandekod, rapporterar Idg.se. Redan 2015 skedde dock den första förändringen och anställda på företaget uppmanades att göra det rätta (do the right thing) istället för att bara inte vara onda.

I den nya versionen så finns det välkända mottot bara kvar på en plats i sista raden i dokumentet där det står att läsa ”Och kom ihåg var inte ond, och om du ser någonting du inte tycker är rätt – säg till!”

Varför uppförandekoden har reviderats är oklart och journalister som sökt svar från Google har inte fått några sådana.

På sociala medier skriver många om förändringen och undrar om det nu betyder att det är fritt fram för anställda på företaget att vara onda och bete sig illa, vissa på skoj och andra i mer allvarlig ton.

Google har aldrig varit något annat än onda. Inget företag i mångmiljardklassen är någonting annat än utstuderade, hatfyllda och girig ondska. Det är till vår egen skada att människor hyllar stora varumärken och ser de som grundat dem som kändisar. Tillbe inte rikedom – krossa det”, skriver en användare på Gizmondo.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.