Facebook tar patent på nytt spionsystem som spelar in bakgrundsljud

publicerad 18 juli 2020
- av Sofie Persson

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


19 462 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Facebook har tagit patent på ett system som gömmer ljudklipp i tv-reklam för att kunna aktivera telefoner att spela in bakgrundsljud inklusive avlägsna konversationer.

Att Facebook har ett rykte av att spionera på sina användare är inte något nytt. Väldigt nyligen medgav man att man delat användardata med tredjehands-appar igen.

Nu får vi ännu en anledning till att slå av våra telefoner. Enligt ett nyligen inlämnat patent vill Facebook spionera på dig genom att gömma ohörbara meddelanden i tv-reklam.

Facebook har nämligen lämnat in ett patent för ett system som ska gömma ljudklipp i tv-reklam. De här ljuden skulle vara så pass höga i frekvensen att de blir ohörbara för människor. Tanken att är att de ska trigga din telefon till att spela in bakgrundsljuden hemma hos dig. Patentet kallas “broadcast content view analysis based on ambient audio recording.”

Enligt The Daily Mail ska dessa hemliga meddelanden få din telefon att spela in dina privata konversationer utan din vetskap. Enligt patentet ska inspelningarna hjälpa annonsörer att få veta om du ser deras annonser eller inte.

Enligt patentet, som hittades av Metro, ska systemet använda ett ”icke-mänskligt hörbart digitalt ljud” för att aktivera din telefons mikrofon. Det ljudet, som ska vara i sådan hög frekvens så att människor inte hör det, skulle innehålla ett morse-kod-liknande pip som kan höras av maskiner. När din telefon sedan hör ljudet ska den börja spela in ”omgivnings-ljud” i ditt hem, till exempel ljudet av din AC eller hur du rör dig från ett rum till ett annat. Din telefon ska även lyssna på ”avlägsna konversationer”, enligt patentet.

Det här ska alltså användas för att ha håll på vad du tittar på så att annonserna på Facebook ska tilltala just dig. Det tillåter också företag att få bra förståelse för hur många som har sett deras annonser, menar Facebook i sitt patent.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!