Facebook ger efter för Apples IOS-krav

publicerad 19 januari 2021
- av Sofie Persson
Facebook accepterar motvilligt kraven från Apple.

Efter en konflikt med Apple angående en ny funktion i IOS 14 som gör att användare kan stoppa reklamföretag från att spåra användaraktivitet går nu Facebook till slut med på kraven från Apple.

I början av år 2021 introducerar Apple en funktion i IOS 14 som exponerar vilka uppgifter en applikation vill spåra, och användaren får också möjlighet att säga nej till dessa spårningsförsök. Reaktionen bland företag som använder sig av reklamspårning var inte särskilt positiv och Facebook var ett av dessa företag som motsatte sig till den nya funktionen.

Facebook menade att det skulle leda till en stor förändring av internetupplevelsen samt att företag som inte fick intäkter genom reklam skulle tvingas använda sig av prenumerationsavgifter och liknande.

Nu verkar Facebook ha ändrat inställning, åtminstone delvis. Facebook säger att Apples funktioner endast kommer att vara fördelaktiga för dem själva och att industrin kommer att skadas, skriver 9to5mac.

Apples ändringar kommer att ge dem fördelar, samtidigt som industrin kommer ta skada samt förmågan för företag inom alla storlekar att marknadsföra dem själva och växa genom personlig marknadsföring. Vi tror att personliga annonser och användarsekretess kan samexistera.

Däremot anser Facebook att de inte har något val då de, liksom andra, riskerar att bli utkastade från App Store om de motsäger sig funktionen.

Exakt när spårningskontrollen inleds är ännu oklart, men funktionen väntas i en systemuppdatering “tidigt år 2021”. Den för med sig dels spårningskontroll per applikation, dels en lista över applikationer och webbsidor som spårar olika parametrar i systeminställningarna. Applikationer som inte följer regelverket kommer i längden avlägsnas från App Store.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!