IT/Övervakning

Facebook bäddar in dold kod för att spåra vem som tittar på dina bilder

En australisk cyberforskare menar att Facebook bäddar in hemlig kod i uppladdade foton och att de därigenom kan spåra och kartlägga vem det är som laddar ner och tittar på bilderna.

– Facebook bäddar in spårningsdata inuti bilderna du laddar ner, konstaterar forskaren Edin Jusopvic på Twitter och tillägger att det innebär att man kan fortsätta spåra bilderna långt efter att de lämnat Facebook med en mycket stor precision.




Forbes skriver om forskarens utläggning och rapporterar att internetjätten lägger in den egna koden i bildernas metadata och att det lär Facebook att ”veta” om bilderna har laddats upp tidigare, vilket gör att man kan rikta samma reklam till alla personer som laddar upp en viss bild, exempelvis.

En annan kritiker misstänker att koden kommer att användas för att bekämpa “memer” och påstådda falska nyheter, och att Facebook kan flagga användare som laddar upp en viss bild som personer som har en viss politisk ståndpunkt eller vill bli utsatta för en viss typ av propaganda.

En annan oro som finns är att Facebook tidigare anklagats för att dela med sig av sina användares data till tredje part, företag och liknande, och att dessa skulle kunna utnyttja koden i bilderna på olika sätt som Facebook själva inte har full kontroll över.

Jusupovic menar själv att detta förmodligen bara är toppen av ett isberg och att fyndet var ganska enkelt att hitta. Han tror att i framtiden så kommer det bli betydligt enklare för stora företag att bädda in och gömma den här typen av integritetskränkande och potentiellt skadlig kod och att det i framtiden också kommer att bli nästan omöjligt för utomstående att hitta koden.

 


Markus Andersson
markus.andersson@nyadagbladet.se

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!



  • Ämnen:
  • Facebook