Dolda budskap i TV-reklam kan aktivera övervakning

publicerad 11 maj 2017

Ett tyskt forskarteam menar att subtila meddelanden i TV-reklamer kan förvandla din smartphone till en avlyssningsapparat. Detta utnyttjas sedan av multinationella företag som McDonalds.

Under de senaste åren har antalet appar som kan läsa av ”ultraljudsignaler” ökat markant. Genom en mjukvara kallad Silverpush kan din Android smartphone läsa av ljud från TV-reklamer som inte människor kan höra.

När smartphonen identifierat koden i ultraljudssignalen kan den börja spåra din plats, avlyssna dig eller samla in information om dina mest privata angelägenheter, som din politiska tillhörighet eller porrvanor, rapporterar The Sun.

2015 fanns det endast 39 Android-appar som hade Silverpush. Nu, två år senare, finns det 234 appar, och tyska forskare tror att det bara är toppen på isberget. Bland annat McDonalds och Krispy Kreme är några av företagen vars appar är utrustade med Silverpush.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.