Charlie Miller och Chris Valasek lyckades hacka sig in i en Toyota Prius. Genom en MacBook, som är ansluten till undanskymd dataport nära parkeringsbromsen, gör Charlie Miller en rad häpnadsväckande saker som påverkar körningen. Bland annat stänger han av bromsarna, spänner åt säkerhetsbältet och styr bilratten precis som han vill.
– När du förlorar tron på att en bil kommer att göra exakt vad du säger åt den att göra. Det förändrar verkligen hela din syn på hur allt fungerar, säger hackaren Charlie Miller till Forbes.
Kontrollbehovet växer allteftersom fler bilar är anslutna till internet. Praktiskt taget alla amerikanska biltillverkare erbjuder WiFi-nätverk i sina bilar. Branschorganisationen GSMA beräknar att intäkterna från trådlösa enheter i bilarna uppgår till 2,5 miljarder dollar (motsvarande 17 miljarder kronor).
Antalet bilar med internet kommer att växa tiofalt till 2025, uppger man också i en studie. Utan bättre säkerhet gör det bilarna sårbara, men biltillverkarna är angelägna om att tona ner frågan, skriver Forbes.
Hackarna Charlie Miller och Chris Valasek hävdar att det bästa sättet att pressa bilföretagen att göra säkrare bilar är att visa exakt vad som kan göras med en bil om man kapar den.